En sammenligning av formuesskatt og utbytteskatt : en empirisk studie av norske unoterte selskap og deres aksjonærer
Abstract
Med hensikt å gi et bidrag til debatten om formuesskatt tar denne masterutredningen for seg
en sammenligning av formuesskatt og utbytteskatt, for norske ikke-børsnoterte selskap og
deres eiere. Gjennom empirisk analyse vurderer vi om utbytteskatten, siden sin innføring i
2006, har kommet på et nivå slik at den på sikt kan fungere som en erstatning for
formuesskatten.
Skatteinngangen fra utbytteskatt har økt kraftig siden den ble innført i 2006. Vi finner at
utbytteskatt utgjør en større andel av total skatt enn formuesskatt for populasjonens eiere
etter 2011. I forkant av skattereformen av 2006 kunne eiere med mye kapital i selskapene
tilpasse seg ved å ta ut utbytte før utbytteskatten ble innført. Utbytte ble i stor utstrekning
skutt inn igjen i selskapene som egenkapital eller lån. Dette representerer en skattefri reserve
som eierne kan ta ut uten å bli skattlagt. Analysen tyder på at det fortsatt er mye igjen av de
skattefrie reservene. Videre finner vi en negativ signifikant korrelasjon mellom skattepliktig
utbytte og størrelsen på de skattefrie reservene. Følgelig kan det antas at skatteinngangen fra
utbytteskatt med tiden vil øke etter hvert som reservene minker. Imidlertid tilsier en positiv
korrelasjon mellom betalt formuesskatt og mottatt skattepliktig utbytte at en eventuell
avvikling av formuesskatten vil redusere skatteinngangen fra utbytteskatt. Samtidig finner vi
at utbytte tas ut av flere formål enn kun å dekke formuesskatten. Flere av aksjonærene i
populasjonen har høy formuesskatt, og vil ved en eventuell avvikling av formueskatten
betale lav skatt relativt til skatteevne som følge av høye skjermingsfradrag og store skattefrie
reserver.
Vår analyse av norske ikke-børsnoterte selskap og deres eiere tyder på at utbytteskatten på
sikt vil kunne fungere som en erstatning for formuesskatten. Grunnlaget for konklusjonen er
at utbytteskatten med tiden vil kunne øke til et nivå der den dekker store deler av
provenytapet fra en eventuell avvikling av formuesskatten.