Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØkland, Gunnar Magne
dc.contributor.authorUnderthun, Marthe Asheim
dc.date.accessioned2018-02-28T11:13:10Z
dc.date.available2018-02-28T11:13:10Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2487647
dc.description.abstractFra høsten 2015 har det kommet et høyt antall asylsøkere til Norge (Meld.St.16, 2015-2016). Dette har ført til en større etterspørsel etter opplæring, og understreker behovet av gode og effektive ordninger for denne gruppen mennesker. Introduksjonsprogrammet og opplæring i norsk og samfunnskunnskap er de viktigste virkemidlene for å bidra til å nå den politiske målsetningen om at nyankomne innvandrere raskt kommer inn i og forblir i arbeidslivet (Stene og Eggen, 2016). Med dette som utgangspunkt, ønsker denne utredningen å bidra med ny kunnskap som setter fokus på introduksjonsprogrammet, mer presist norskopplæringen, og de individene som deltar der. Denne utredningen forsøker å finne sammenhenger mellom forhold ved individet selv og i omgivelsene, og om disse kan være med å forklare flyktningers deltakelse i norskopplæringen. Problemstillingen fremsatt er formulert som følger: Hva påvirker flyktninger til å delta i norskopplæringen? Utredningen har valgt å fokusere på to forhold, forhold ved flyktningen selv (motivasjon) og forhold i omgivelsene (ytre press). For å besvare problemstillingen har jeg valgt å benytte en kvantitativ metode og utarbeide en spørreundersøkelse som har blitt besvart av et utvalg deltakere i norskopplæring ved tre voksenopplæringer i Telemark. Jeg har videre analysert dataene, og undersøkt om datamaterialet gir grunnlag for å bekrefte eller avkrefte om motivasjon og/eller oppfattet ytre press påvirker deltakelse. Hypotesene utarbeidet baserer seg hovedsakelig på selvbestemmelsesteori utledet opprinnelig av Deci og Ryan (1985). Det antas at det er en positiv sammenheng mellom selvbestemmende former for motivasjon og deltakelse, og det samme type forholdet antas å forekomme mellom oppfattet ytre press og deltakelse. Utredningen konkluderer med at selvbestemmende former for motivasjon er positivt relatert til deltakelse i norskopplæring. Sammenhengen mellom oppfattet ytre press og deltakelse er ikke like klar. Det finnes en svak positiv sammenheng mellom oppfattet ytre fremtidig press og deltakelse, der ytre fremtidig press blir definert som et press til å delta på grunn av eksterne eventualiteter i fremtiden (eks; deltakelse på grunn av muligheten til å søke om oppholdstillatelse senere). Sammenhengen mellom oppfattet ytre press i dag (eks; pliktig til å delta i henhold til loven) og deltakelse er negativ.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectstrategi og ledelsenb_NO
dc.titleFlyktinger i norskopplæring : en undersøkelse av sammenhengen mellom motivasjon, oppfattet ytre press og deltakelsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel