Digitalisering i revisjon : hvordan den yngre generasjon revisorer mener digitalisering vil påvirke verktøy og arbeidsmetode i revisjonsbransjen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2559982Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4487]
Sammendrag
Temaet for denne masterutredningen er digitalisering i revisjon. Revisjonsbransjen er kjent for
å være svært regelstyrt med standarder som er utviklet for 50 år siden. Teknologien derimot,
har aldri utviklet seg raskere, og ettersom klientene blir mer og mer digital, må revisjon også
holde følge med den teknologiske utviklingen. Formålet med oppgaven er å presentere
muligheter og utfordringer ved bruk av ny teknologi, og belyse hvordan den yngre
generasjonen mener digitalisering vil påvirke revisjonsbransjen. Både revisjonsselskapene og
utdanningsinstitusjonene prioriterer digitalisering, men risikovurdering og ISAene er ansett
som barrierer for implementering i revisjonspraksis. Med bakgrunn i dette ønsker vi å belyse
hvilken betydning digitalisering vil ha for revisjonsbransjen og hvorfor den digitale
utviklingen i bransjen henger etter, og hvordan interessentene kan bidra til endring.
For å belyse våre forskningsspørsmål har vi utarbeidet en spørreundersøkelse med et utvalg
MRR studenter som har revisjonserfaring. I undersøkelsen har vi spesielt fokusert på hvordan
dataanalyse kan brukes i revisjon og hvordan revisjonsmetodikken er åpen for forandringer,
eller hvordan den blir endret på grunn av digitalisering.
Resultatene fra undersøkelsen argumenterer for at dataanalyser er et nyttig verktøy for å
effektivisere prosesser og levere bedre revisjonstjenester. Respondentene stiller seg positiv til
denne endringen og ønsker å bruke mer tid på analyse enn innsamling av data til revisjon. I
tillegg svarer flertallet at de allerede benytter dataanalyse og at det gir bedre innsikt i klients
finansielle og ikke-finansielle informasjon.
I analysen vår benyttet vi rammeverket TAM, utviklet av Davis (1989) for å konstruere en
SEM-modell i Stata. Variablene i modellen er tatt ut fra spørreundersøkelsen og tilpasset
TAM, for å se hvilken holdning respondentene har til digitalisering. Vi har oppdaget tre
signifikante funn som tilsier at erfaring og utdanning vil ha en betydning i forståelsen og
bruken av dataanalyse og andre digitale verktøy, og hvordan det effektiviserer
revisjonspraksis.