• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Plattformerog digitale økosystemer : en smakebit på restaurantbransjen i Oslo

Fredriksen, Vilde Koch; Kvitstein, Iselin
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (1.684Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2560082
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3748]
Abstract
Formålet med masteroppgaven vår har vært å få økt kunnskap om hvordan bedrifter blir

påvirket av digitale plattformer som har gjort sin inntreden i deres digitale økosystem. En

plattformbedrift har en forretningsmodell hvor det brukes teknologi for å koble mennesker,

bedrifter og ressurser i et interaktivt system hvor verdi skapes og utveksles. Digitale

plattformer har de siste årene gjort sin inntreden i store deler av næringslivet verden over.

Hvilke muligheter og konsekvenser de digitale plattformene har for bedriftene som velger å

delta på plattformene, er lite forsket på. For å studere dette fenomenet valgte vi å bruke

restaurantbransjen i Oslo som utgangspunkt. I hovedsak har vi studert

markedsaggregeringsplattformene Foodora og Bookatable. Vi har også undersøkt hvordan

restaurantkjedene påvirkes av de sosiale plattformene Facebook og Instagram, og

informasjonsaggregeringsplattformen TripAdvisor, da disse er viktige plattformer i

restaurantenes økosystem.

Som vår primære innsamlingsmetode har vi gjennomført dybdeintervjuer med representanter

for syv restaurantkjeder i Oslo. Intervjuene fanget opp hva restaurantkjedene opplever som

muligheter og konsekvenser ved å delta på ulike digitale plattformer. I tillegg gjennomførte vi

en spørreundersøkelse på et utvalg av Oslos befolkning, hvor vi kartla generell informasjon

om kunders vaner når det kom til restaurantbesøk og takeaway.

Restaurantene opplever at de ved å delta på plattformene blir tilgjengelig for kundene sine på

en ny måte, som har ført til at både deres eksisterende marked utvides og at de når ut til et

nytt marked. Plattformbedriftene sørger for at dette skjer uten at restaurantene mister fokuset

på sine kjerneaktiviteter. Den økte etterspørselen som følge av markedsekspansjon har gitt

restaurantene høyere ressursutnyttelse. Plattformene fungerer også som en

markedsføringskanal for restaurantene, og spesielt de sosiale plattformene gir restaurantene

en unik mulighet til å kommunisere med kundene på en helt ny måte. Negative konsekvenser

av å delta på plattformene er at de kan være kostbare å delta på, det kan være vanskeligere å

forme egen fremtid og samarbeidet kan bringe med seg en viss grad av usikkerhet.

Basert på våre funn kan vi si at plattformer totalt sett øker lønnsomheten for de som velger å

delta, men at de har sine negative sider som må vurderes nøye før et eventuelt samarbeid

finner sted.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit