dc.description.abstract | Det norske drosjemarkedet står ovenfor potensielt omfattende regelverksendringer, basert på
etterlevelse av EØS-avtalen. Denne studien vil vise hvilke implikasjoner en deregulering vil
ha for drosjebransjen. Hensikten er å utarbeide forslag til tiltak for hvordan et drosjeselskap,
nærmere bestemt Taxi 1, kan tilpasse sin forretningsmodell til et deregulert drosjemarked.
Våre funn indikerer at regelendringene vi anser som sannsynlige til å bli innført, vil føre til
flere aktører i markedet, åpne for nye forretningsmodeller og -konsepter, og gjøre
konkurransen i drosjemarkedet hardere. Vi konkluderer med at Taxi 1 bør vurdere de tiltak vi
presenterer i analysen for å tilpasse sin forretningsmodell til disse endringene. Tiltakene har
som hensikt å øke interessentene sin tilfredshet, forutse kundenes behov og preferanser, øke
fleksibiliteten og omstillingsevnen, overraske konkurrentene, utfordre etablerte normer og
barrierer og sende signaler til nåværende og potensielle konkurrenter. I analysen er tiltakene
beskrevet i detalj. | nb_NO |