Møte med det uforutsette : handlingslammet eller robust?
Abstract
Temaet for denne studien er håndteringen av uforutsette hendelser og hvilke faktorer som
kan påvirke organisasjoners håndtering av slike hendelser. Uforutsette hendelser oppstår
med jevne mellomrom og organisasjoner må ha evne til å håndtere slike situasjoner når de
dukker opp. Gårsdagens uforutsette hendelse er dagens forutsette. Situasjonsbildet endres og
ny teknologi, nye ressurser og nye handlemåter vil være viktige hjelpemidler i håndteringen
av uforutsette hendelser. Evnen til å kunne improvisere, samhandle og være fleksible er
identifisert som sentrale drivere i håndteringen av uforutsette hendelser.
I konfigurasjon med kapabilitetene; organisasjonskultur og kriseteam ble det utarbeidet fire
forskningsspørsmål:
1. Hvordan kan organisasjonens evne til å improvisere ha sitt utspring i
organisasjonskulturen?
2. På hvilken måte kan organisasjonens evne til samhandling bli berørt av
organisasjonskulturen?
3. På hvilken måte har organisasjonens evne til samhandling betydning for kriseteamets
håndtering av uforutsette hendelser?
4. Hvordan kan organisasjonens evne til å være fleksibel bli et verktøy for kriseteamets
håndtering av uforutsette hendelser?
For å kunne besvare spørsmålene har jeg gjennomgått tidligere forskning på emnet, i den
hensikt å finne frem til relevant teori. Teorien har i hovedsak basert seg på definering og
håndtering av det uforutsette. Videre har den sett på kapabilitetene; organisasjonskultur og
kriseteam, opp mot driverne: Improvisasjon, samhandling og fleksibilitet.
Den metodiske tilnærmingen i studien er kvalitativ, med halvstrukturerte intervjuer med
mellomledere fra Barnevernet og Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Svarene som ble
gitt på de empiriske spørsmålene under intervjuene ble analysert og avslutningsvis
sammenlignet med en tilsvarende studie på Forsvaret.
Hensikten med studien er å se hva som har betydning for den måten organisasjoner håndterer
uforutsette hendelser på. Det var fire fremtredende betingelser som ble identifisert under intervjuene; tid, rammer, politikk og lovverk. Som en konsekvens av at man kjenner til disse
betingelsene kan man ta dette i betraktning når man skal håndtere uforutsette hendelser.
Basert på teorien og de funnene intervjuene ga, konkludert jeg med at alle konfigurasjonene
av drivere og kapabiliteter som ble studert, kan bidra på ulik måte til hvordan organisasjoner
håndterer uforutsette hendelser. Samhandlende og løsningsorienterte organisasjoner kan
sannsynligvis ha større evne til å håndtere uforutsette hendelser enn organisasjoner som blir
for byråkratiske, eller mer egenrådige organisasjoner. Men organisasjonene må være bevisst
betingelsene de står ovenfor.