• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekten av elbilens inntog på bensinsalget i Norge : en empirisk studie fordelt på fylkene i Norge fra 2009 til 2016

Kloster, Hanna Sørenes; Krogedal, Katrine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (2.457Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2561477
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
I denne oppgaven undersøker vi hvorvidt elbilens inntog har medført en substitusjon bort fra

bensinbiler og over til elbiler ved å se om dette kan vises i etterspørselen etter bensin.

Ettersom Norge har den største andelen elbiler sammenlignet med resten av verden i tillegg

til en dyr elbilpolitikk, er problemstillingen høyst aktuell. I følge Stortinget er det ønskelig at

en større andel av kjøretøy i Norge er nullutslippskjøretøy ettersom omtrent en tredjedel av

Norges klimagassutslipp kommer fra transportsektoren, hvorav personbiler er den største

undergruppen.

Med bakgrunn i Norges elbilpolitikk er formålet med studien å kartlegge hvorvidt elbilen har

en negativ og ønsket effekt på salget av bensin. Studien er basert på månedlige tall fra 2009

til 2016 fordelt på 18 fylker i Norge. Vi tar i bruk paneldata og inkluderer fixed effects for å

justere for tids- og fylkesspesifikke effekter. Hovedvariablene i analysen er den totale

bilparken, men det er også inkludert andre forklaringsvariabler.

Oppgaven konkluderer med at elbiler ikke har en signifikant effekt på salg av bensin og det

kan dermed ikke sies med sikkerhet at elbilens påvirkning er forskjellig fra null. Resultatene

gir grunnlag til å konkludere med at elbilens inntog ikke bidrar til å redusere bensinsalget og

tilhørende klimagassutslipp. På bakgrunn av dette kan det dermed stilles spørsmål hvorvidt

elbilpoltikken faktisk fungerer etter hensikt.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit