Effekten av elbilens inntog på bensinsalget i Norge : en empirisk studie fordelt på fylkene i Norge fra 2009 til 2016
Abstract
I denne oppgaven undersøker vi hvorvidt elbilens inntog har medført en substitusjon bort fra
bensinbiler og over til elbiler ved å se om dette kan vises i etterspørselen etter bensin.
Ettersom Norge har den største andelen elbiler sammenlignet med resten av verden i tillegg
til en dyr elbilpolitikk, er problemstillingen høyst aktuell. I følge Stortinget er det ønskelig at
en større andel av kjøretøy i Norge er nullutslippskjøretøy ettersom omtrent en tredjedel av
Norges klimagassutslipp kommer fra transportsektoren, hvorav personbiler er den største
undergruppen.
Med bakgrunn i Norges elbilpolitikk er formålet med studien å kartlegge hvorvidt elbilen har
en negativ og ønsket effekt på salget av bensin. Studien er basert på månedlige tall fra 2009
til 2016 fordelt på 18 fylker i Norge. Vi tar i bruk paneldata og inkluderer fixed effects for å
justere for tids- og fylkesspesifikke effekter. Hovedvariablene i analysen er den totale
bilparken, men det er også inkludert andre forklaringsvariabler.
Oppgaven konkluderer med at elbiler ikke har en signifikant effekt på salg av bensin og det
kan dermed ikke sies med sikkerhet at elbilens påvirkning er forskjellig fra null. Resultatene
gir grunnlag til å konkludere med at elbilens inntog ikke bidrar til å redusere bensinsalget og
tilhørende klimagassutslipp. På bakgrunn av dette kan det dermed stilles spørsmål hvorvidt
elbilpoltikken faktisk fungerer etter hensikt.