Effekten av programfordeler i lojalitetsprogrammer på programtilfredshet, programtillit, programlojalitet og butikklojalitet : en studie av ulike kundelojalitetsprogrammer og programfordeler i det norske dagligvaremarkedet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2561740Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Dagligvarebransjen i Norge fikk i Januar 2017 et nytt tilskudd i form av
lojalitetsprogrammet Æ som konkurranse til de to allerede eksisterende
lojalitetsprogrammene - Trumf og Coop Medlem. I denne utredningen har effektene til disse
tre programmene på lojalitet til butikk blitt analysert. De ulike programfordelene
programmene tilbyr har blitt testet for effekter på programtilfredshet, programtillit,
programlojalitet og til slutt butikklojalitet. Potensielle direkte effekter fra programfordelene
på butikklojalitet har også blitt undersøkt. Ulike kontrollvariabler er inkludert for å teste for
effekter utenfor modellen, blant annet kjønn, antall programmer, vane og bostedsfylke.
For å få svar på disse effektene ble en spørreundersøkelse utført blant brukerne av
lojalitetsprogrammene, som deretter ble analysert gjennom PLS-modellering i programvaren
SmartPLS. Modellene viser at det eksisterer en sammenheng mellom programfordeler,
programtillit, programlojalitet og butikklojalitet. Programlojalitet er den medierende
variabelen med sterkest effekt på butikklojalitet. Etter dette er det programtillit, og til slutt
programtilfredshet som har størst effekter på butikklojalitet. De to programfordelene med
størst effekter på butikklojalitet er “Å spare penger” og “Å kartlegge forbruket”. Monetære
fordeler ser ut til å være hovedmotivasjonen hos kundene til Æ, mens brukerne hos de to
andre programmene i høyere grad motiveres av andre ikke-monetære fordeler. Ikkemonetære
fordeler ser ut til å ha størst total påvirkning på program- og butikklojalitet. De
sterkeste effektene på program- og butikklojalitet finnes hos Coop Medlem, mens Trumf
kommer nest best ut og Æ verst ut. De som foretrekker Coop Medlem har høyere tillit til
programmet sitt, er mer lojale og foretrekker i høyere grad ikke-monetære programfordeler
enn hos de to andre programmene.
Et interessant funn i utredningen er at de fleste kundene har mer enn ett lojalitetsprogram. Et
høyere antall programmer ser ut til å påvirke lojaliteten hos Trumf og Coop Medlem
negativt, noe som ikke er tilfellet hos Æ. Et annet interessant funn er at rundt en fjerdedel av
respondentene tror de sparer mer enn fem prosent på å bruke sitt foretrukne
lojalitetsprogram, selv om man typisk sparer kun to-tre prosent på programmene. Kvinner er
overrepresentert blant de som tror de sparer mer og de har også flere programmer enn menn.
Menn er i gjengjeld mer tilfredse med programmene sine enn kvinner, selv om dette ikke
nødvendigvis ser ut til å være lojalitetsskapende.