dc.description.abstract | Norsk helsesektor er under endring som følge av en økt etterspørsel etter helsetjenester, et økende kapasitetspress, og en fremvekst av nye digitale løsninger. Den teknologiske utviklingen skaper samtidig nye muligheter i helsesektoren, samtidig som økende forekomst av datalekkasjer og hackeskandaler gjør digitaliseringen av helsesektoren sårbar. Formålet med denne utredningen er å skape en økt forståelse av hvordan digitale helsetjenester kan benyttes i norsk helsesektor, samt hvordan datasikkerhet og personvern påvirker denne digitaliseringen.
For å utforske dette har jeg gjennomført et case-studie av e-konsultasjoner og e-terapitjenester i norsk helsesektor. Jeg har hentet inn en omfattende mengde sekundærdata for å utarbeide hypoteser. For å vurdere disse hypotesene har jeg videre gjennomført ni intervjuer med ulike respondenter som bruker, utvikler eller eier en e-konsultasjon eller e-terapitjeneste i Norge.
Jeg finner at digitalisering av norsk helsesektor er svært kompleks, da dette krever samarbeid mellom mange ulike fagområder. I tillegg finner jeg at den største utfordringen med videre utvikling av e-konsultasjoner og e-terapitjenester, ikke handler om datasikkerhet og personvern, men om karakteristiske trekk ved norsk helsesektor. En videre digital utvikling av helsesektoren vil dermed også bli viktig for å skape et godt grunnlag til å kunne utnytte mulighetene som kommer av nye teknologiske løsninger i fremtiden.
Gjennom denne studien utfordrer jeg leseren til å forstå digitale helsetjenester på en ny måte, da e-konsultasjoner og e-terapitjenester ikke tidligere har blitt vurdert i lys av nettverksteori. Jeg tydeliggjør hvilke utfordringer disse tjenestene står overfor, og peker samtidig på hvordan digitale helsetjenester kan brukes for å imøtekomme utfordringene i dagens helsesektor. Dagens digitale utvikling i helsesektoren vil også være et viktig steg inn i den fjerde industrielle revolusjonen. | nb_NO |