Generisk substitusjon i legemiddelmarkedet : hvordan påvirker ulike faktorer konsumentenes valg mellom generisk legemiddel og originalpreparat?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2585953Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Ordningen med generisk bytte i apotek ble innført i Norge i 2001, og har bidratt til å redusere samfunnets og pasientenes legemiddelutgifter. Generisk bytte åpnet for at apotekene kan levere ut et billigere legemiddel med samme virkestoff som det rekvirerte. Alle legemidlene er godkjent av Statens legemiddelverk og har gjennomgått den samme kvalitetskontrollen. Formålet med studien er å utvide forståelsen for hvordan ulike faktorer påvirker konsumentenes valg mellom generisk legemiddel og originalpreparatet.
For å undersøke korrelasjoner mellom ulike variabler og beslutningen om en vil bytte til et generisk alternativ, ble det utført analyser av data innhentet gjennom en spørreundersøkelse. Variablene vi studerer er blant annet prisforskjell, påvirkning av lege og apotek, og oppfatning av kvalitet og virkning. Valg av variabler i analysen er i stor grad basert på tidligere forskning, og foretatt på bakgrunn av hva som vil være mest hensiktsmessig for analysene som utføres for å besvare problemstillingen. Undersøkelsen ble besvart av 337 respondenter, hvor 52 prosent valgte det generiske alternativet.
Et av hovedfunnene var at konsumentene var feilinformerte og manglet kunnskap om ordningen. Den manglende kunnskapen om generika fører til at de i større grad velger original. Resultatene viser at de som velger generika i stor grad er av den oppfatning av at preparatet har lik kvalitet og virkning, sammenlignet med originalpreparatet. Denne oppfatningen er noe lavere hos de som velger original. Prisforskjellen må være betydelig for at konsumenten velger generika, men i noen tilfeller vil konsumenten velge original uansett prisforskjell. Det er ønskelig at leger og apotek tar mer ansvar for å øke antall brukere av generika i legemiddelmarkedet. Våre resultater tyder på at informasjonsaspektet kan være mer hensiktsmessig enn pristiltak for å øke oppslutningen om generisk substitusjon i markedet.