Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJensen, Sissel
dc.contributor.authorRasmussen, Ågot
dc.contributor.authorRendum, Mari Holmeide
dc.date.accessioned2019-02-21T11:18:46Z
dc.date.available2019-02-21T11:18:46Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2586724
dc.description.abstractDenne oppgaven tar utgangspunkt i internettmarkedet, og undersøker om konkurranseintensiteten har økt som følge av prissammenligningssider. Utviklingen av internett og prissammenligningssider har ført til lavere søkekostnader og mer tilgjengelig informasjon. Prissammenligningssider samler nemlig informasjon om produkter og tilhørende priser på et sted. I denne oppgaven ser vi nærmere på tendenser som kan gi en indikasjon på om konkurranseintensiteten har økt som følge av prissammenligningssider. I følge økonomisk teori er kundene perfekt informert om produkter og tilhørende priser når markedet er perfekt. Prisene skal som følge av dette gå mot én felles markedspris, ettersom søkekostnadene er tilnærmet null. Likevel observeres det prisspredning mellom leverandørene på prissammenligningssidene. I denne avhandlingen ser vi nærmere på hvorfor prisen er over marginalkostnaden når søkekostnadene er tilnærmet lik null. Dataene vi har benyttet er fra to av de største prissammenligningssidene i det norske markedet, henholdsvis Prisjakt og Prisguiden. Det ble blant annet undersøkt om antall leverandører påvirker antall endringer og gjennomsnittlig prisendring. I tillegg ble prisspredning undersøkt ved å se på prisforskjellen mellom de to laveste prisene til et produkt. Videre undersøkes prisutviklingen til enkelte av produktene. Det var dermed mulig å se nærmere på hvordan leverandørene påvirker hverandres prisendringer. Her ser vi et tydelig mønster, at leverandørene følger hverandres prissetting. I analysen ser vi også nærmere på variasjonskoeffisienten til de ulike produktene og hvordan utviklingen av den har vært de siste årene. Avslutningsvis undersøker vi om popularitet har noe å si for prisspredningen, og varesortimentet innen noen utvalgte hovedområder. Her observeres det tendenser til at de største leverandørene innen et hovedområde har et differensiert varesortiment. Analysene gir samlet sett støtte til hypotesene i oppgaven.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleKonkurranseintensitet på internett : prissammenligningssider og deres påvirkning på konkurranseintensitet på internettnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel