Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorArve, Malin
dc.contributor.authorRykkje, Ørjan
dc.contributor.authorRykkje, Håkon Andreas
dc.date.accessioned2019-08-21T09:04:22Z
dc.date.available2019-08-21T09:04:22Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2609451
dc.description.abstractDenne utredningen har hatt som formål å estimere priselastisitetene for kollektivtransport i Bergensområdet og er utført i samarbeid med Skyss. Målet har vært å utarbeide gode estimater for hvordan prisendringer på voksenbillettene har påvirket etterspørselen hos enkeltreisende. Arbeidet har blitt utført med grunnlag i salgsdata tilgjengeliggjort fra Skyss, samt annen data hentet inn etter behov. Den opprinnelige salgsdataen baserte seg på over 60 millioner rader med salgshistorikk, som strakte seg fra januar 2012 til februar 2019. Gjennom refleksjon og nøye bearbeiding, er datasettet satt opp for å representere den utvalgte befolkningen i Bergensområdet best mulig. Denne omfattende datamengden har gjort det mulig å skille mellom ulike billettyper, arbeids- og fritidsreisende, samt studere hvordan estimatene varierer mellom flere ulike salgskanaler. Det har blitt benyttet minste kvadraters metode for å estimere hvordan prisendringer på åtte ulike billettyper påvirker sin respektive etterspørsel, gjennom å stille strenge krav til både presisjonen og validiteten til modellen. Den gjennomsnittlige priselastisiteten er estimert til å være -0,63 på kort sikt og -1,28 på lang sikt. Videre er det estimert at arbeidsreisende har en 4,5 % lavere priselastisitet enn fritidsreisende.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk analysenb_NO
dc.titlePriselastisiteter for kollektivtransport i Bergensområdet : utført i samarbeid med Skyssnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel