Fremtidens formuesforvaltning: en kvalitativ studie av formuesforvaltningsbransjen i Norge
Abstract
I denne masteroppgaven analyserer vi formuesforvaltningsbransjen i Norge basert på en
kvalitativ metode med semistrukturerte intervjuer. Mer presist adresserer vi både
hovedutfordringene denne bransjen står overfor og fremtidsutsikter. Oppgaven vil primært
belyse hvordan implementeringen av en rekke nye europeiske direktiv, press fra finansiell
teknologi, samt endring i kundepreferanser setter sentrale rammebetingelser for bransjens
utvikling.
Ved hjelp av en omfattende gjennomgang av formuesforvaltningsbransjen avdekket vi at
bransjen står overfor et marginpress som kommer fra mange kanter samtidig. Både grunnet
økte kostnader, knyttet til blant annet etterlevelse av regulatoriske krav, men også reduserte
inntekter. Det tradisjonelle rådgivningshonoraret vil være vanskelig å forsvare fremover.
Aktørene må tilpasse sin forretningsmodell, og tilby tjenester utover ren
investeringsrådgivning som kundene vil være villig til å betale for. Vi finner at aktørene i
bransjen vil rette sin virksomhet mot mer velstående kundesegmenter og Family Offices.
Robotiserte og helautomatiske tjenester vil være tilbudet for kundene med lavere investerbar
formue. For kundene i formuesforvaltning argumenterer vi for at en hybridløsning, som
kombinerer det beste fra personlig rådgivning og robotrådgivning, er fremtiden. Videre
finner vi støtte for at bransjen vil være preget av samarbeid med FinTech-selskaper for å
tilpasse seg kundenes endrede preferanser i retning av stadig mer digitale løsninger. Våre
funn avdekker at den teknologiske utviklingen representerer en mulighet for bransjen i form
av bedre verktøy i rådgivningen, støtte ved etterlevelse av regulatoriske krav, samt å
tilrettelegge for en bedre kundeopplevelse. Personlig interaksjon er svært sentralt i forholdet
mellom kunde og rådgiver i dag, og vil fortsatt være verdsatt når neste generasjon tar over
familieformuene.
Implementeringen av MiFID II legger press på den tradisjonelle inntektsmodellen og krever
økt transparens av kostnader. Våre funn tilsier at bransjen vil se en nedgang i bruk av
returprovisjoner allerede de neste årene. Som et resultat vil inntektsgrunnlaget endre seg
fremover, og spesielt for ikke-uavhengige rådgivere. Generelt finner vi at bransjen står
overfor en situasjon preget av store omstillinger. For aktørene gjelder det å se potensialet i
utviklingen og posisjonere seg for en fremtid med pressede marginer og en ny
konkurransesituasjon.