Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIden, Jon
dc.contributor.authorSagebø, Marita
dc.contributor.authorVabø, Vilde Sol
dc.date.accessioned2019-08-21T10:48:44Z
dc.date.available2019-08-21T10:48:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2609473
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å bidra til innsikt om hva hotellkjeder og hoteller kan gjøre for å holde seg konkurransedyktige i markedet med Online Travel Agencies (OTAs). OTAene tilbyr forbrukere en enkel og oversiktlig måte å bestille hotellrom på, samtidig som de er en effektiv distribusjonskanal for hotellkjedene. Imidlertid skaper OTAene utfordringer for hotellkjedene ved at de plasserer seg mellom kundene og hotellkjedene, og samler informasjonen som trengs for å bevare kundeforholdet. I tillegg krever de en økende andel av prisen for hotellrommene. Hotellkjedene må derfor tilpasse seg de strategiske spillereglene for å holde seg konkurransedyktige i markedet med OTAer. Det foreligger noe tidligere forskning på området, men vi ønsker med denne studien å øke forståelsen for hvordan konkurransesituasjonen påvirker nordiske hotellkjeder, og hva de gjør for å holde seg konkurransedyktige. Ettersom teknologien stadig utvikles vil det også være interessant å undersøke om tidligere forskningen er gjeldene, og om det har blitt igangsatt nye tiltak som ikke har vært kartlagt tidligere. Datainnsamlingen har basert seg på dybdeintervjuer av kjedeledere, hotelldirektører og resepsjonister i Scandic, Thon og Radisson. Studien vår finner at hovedutfordringene med OTAene er høye provisjonssatser, og tilbakeholdelse av kundeinformasjon. For å motvirke sistnevnte arbeider hotellkjedene med å utnytte sitt konkurransefortrinn, kundekontakten på hotellene. De har igangsatt flere tiltak for å sikre direkte bookinger, ved å tilrettelegge for lojalitetskunder og utvikle egne bookingkanaler, som nettside og app. Hotellkjedene undersøker også samarbeid med alternative distribusjonskanaler med lavere provisjonssatser, for å dekke kapasitetsveksten i de store byene og redusere avhengigheten av de store OTAene. Samtidig benytter de samarbeidet med OTAene for å nå ut til markeder de ikke når selv. For å støtte oppunder tiltakene har hotellkjedene opprettet sentraliserte avdelinger, og investert i organisasjonsutvikling. De har skapt en digital kompetanse gjennom hele organisasjonen, og tenker langsiktig på hvordan de kan utnytte fremtidige trusler og muligheter. Som følger klarer hotellkjedene å holde seg konkurransedyktige i markedet med OTAer. Hotellkjedene vi studerte har en sterk posisjon i markedet. De har ressurser til å foreta tiltak for å holde seg konkurransedyktige, og forhandlingsmakt i forholdet til OTAene. Dette tilsier at mindre hoteller og hotellkjeder kan ha større problemer med å holde seg konkurransedyktige i markedet med OTAe.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleHva nordiske hotellkjeder gjør for å holde seg konkurransedyktige i markedet med Online Travel Agencies : en casestudie av tre av Norges største hotellkjedernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel