Samarbeid for å løse bærekraftsproblemer : en flercasestudie av hvordan styre og organisere et bærekraftssamarbeid for å gjøre bedrifter mer bærekraftige
Abstract
For å nå FNs bærekraftige utviklingsmål innen 2030 er samarbeid i næringslivet fremhevet som
en avgjørende faktor. For å bidra til å løse verdens bærekraftsproblemer er det behov for
effektive samarbeidsformer, hvor bedrifter er villige til å dele kunnskap med konkurrerende
aktører for å oppnå bærekraftig forretningsdrift. Til tross for at bedrifter både oppfordres til og
ønsker å samarbeide, viser likevel undersøkelser at det å samarbeide er utfordrende. Et fåtall av
bedriftsledere som har inngått bærekraftssamarbeid, omtaler disse som vellykkede, på tross av
at samtlige ser bærekraftssamarbeid som nødvendig. Formålet med denne utredningen er derfor
å gi innsikt i hvordan bærekraftssamarbeid kan styres og organiseres slik at de lykkes, og
avdekke hvorvidt slike samarbeid er av betydning for å gjøre bedrifter mer bærekraftige.
I denne utredningen har vi benyttet oss av en flercasestudie, med kvalitativ datainnsamling som
metode. Vi intervjuet medlemsbedrifter fra bærekraftssamarbeidene Design for gjenvinning,
Global Salmon Initiative og Seafood Business for Ocean Stewardship. Samarbeidene består av
flere aktører fra næringslivet, som sammen arbeider for å løse bærekraftsproblemer i egne
bransjer. Gjennom intervjuene identifiserte vi hvilke styringsmekanismer og forutsetninger for
kunnskapsutvikling et bærekraftssamarbeid må tilrettelegge for. Vi identifiserte
styringsmekanismene: Tillit, informasjons- og kommunikasjonsflyt, samt oppfølging og
kontroll, som avgjørende for å sikre fremdrift, gjennom å skape en motivasjon og forpliktelse
hos medlemsbedriftene. Videre identifiserte vi forutsetningene for kunnskapsutvikling:
Intensjoner, åpenhet og mottakelighet som av betydning for å utvikle kunnskap om bærekraftig
forretningsdrift i fellesskap. Vi fant at disse forutsetningene foreligger naturlig i
bærekraftssamarbeid, grunnet medlemsbedriftenes motivasjon og erkjennelse for at de må
samarbeide for løse bærekraftsproblemene.
Videre avdekket vi at kombinasjonen av styringsmekanismer og forutsetninger for
kunnskapsutvikling resulterer i ulike former for delingskultur som er av betydning for hvilken
kunnskapsdeling som eksisterer i bærekraftssamarbeid. Dette resulterte i en egenutviklet
matrise som illustrerer de ulike formene for delingskultur. Vi fant at dagens
bærekraftssamarbeid med større sannsynlighet vil ha en kunnskapsdeling karakterisert av en
kortsiktig- eller langsiktig delingskultur. Hvorvidt delingskulturen er å anse som kortsiktigeller
langsiktig avhenger av hvorvidt det er tilrettelagt for en tilstrekkelig tilstedeværelse av de
nevnte styringsmekanismene. En langsiktig delingskultur er identifisert som best egnet for å
gjøre bedrifter i stand til å implementere endringstiltak som medfører bærekraftig
forretningsdrift, som et resultat av kunnskapen som oppstår i samarbeidet. Imidlertid avdekket
vi at det også må foreligge interne prosedyrer og prosesser for kunnskapsoverføring, dersom
bedrifter skal være i stand til å gjøre endringer internt som følge av samarbeidet.