• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samhandling i virtuelle team : hvordan fungerer den generelle samhandlingen i virtuelle team og hvilke særlige utfordringer oppstår i forbindelse med virtuell samhandling?

Ølstad, Kristian Westbye; Ringen, Ola
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (1.327Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2611008
Issue date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [2971]
Abstract
Som et resultat av et mer dynamisk arbeidsliv kjennetegnet av mindre avhengighet til

kontoret, mer bruk av digitale kommunikasjonsverktøy og fleksible arbeidstider, har virtuelle

team etter hvert blitt en svært utbredt arbeidsform. Bruken av virtuelle team byr på

mange fordeler, deriblant utvidet tilgang til fysisk utilgjengelig ekspertise, kontinuerlig

24/7-operativitet, reduksjon i reisekostnader og kunnskapsdeling på tvers av geografi og

organisasjoner. Kombinasjonen av mindre fysisk tilstedeværelse og mer bruk av digital

kommunikasjon legger imidlertid andre premisser for samhandlingen mellom teammedlemmer

enn hva tilfellet er i tradisjonelle team. Formålet med denne oppgaven er dermed

å se nærmere på hvordan den generelle samhandlingen i virtuelle team fungerer og å

undersøke hvilke særlige utfordringer som oppstår i forbindelse med virtuell samhandling.

Med dette utgangspunktet har vi gjennomført en kvalitativ studie av virtuelt teamarbeid

i en mellomstor norsk bedrift. Ved hjelp av et datagrunnlag bestående av intervju- og

observasjonsdata, har målet vært å belyse den ovennevnte problematikken nærmere.

I studiens første del tilstreber vi innsikt i hvordan den generelle samhandlingen fungerer

i samtidens virtuelle team. Vi ser at de ansatte er fortrolige og tilfredse med flere ulike

kommunikasjonsverktøy, men at det råder usikkerhet rundt hvilke av disse som er best

egnet i gitte situasjoner. I tillegg finner vi at mange ansatte i hovedsak forbinder virtuelt

teamarbeid med bortfall av fysisk nærhet til andre teammedlemmer, hvorpå jevnlige besøk

i teamene er blant tiltakene for å håndtere vanskelighetene dette bringer med seg. Spesielt

trekkes også tydelig kommunikasjon, forventningsavklaring og det å utvise hensyn og

etikette frem som viktige elementer i den virtuelle samhandlingen.

I studiens andre del ser vi nærmere på særlige utfordringer som oppstår i forbindelse med

virtuell samhandling. Her avdekker vi i studien blant annet hvordan tidssoneforskjeller

medfører treg kommunikasjon, noe som ofte kan føre til liten fremdrift i arbeidet og

følgelig frustrasjon og konflikter i teamene. Vi avdekker også at teammedlemmene mangler

kjennskap til hverandres roller og ansvar, slik at detaljer omkring dette har behov for å

kommuniseres mer eksplisitt i virtuelle team enn i tradisjonelle team. Dessuten har vi

funnet at fysiske møter er viktig for både tillits- og relasjonsbygging, men at interaktiv

kommunikasjon som for eksempel videosamtaler delvis kan mitigere dette behovet i tilfeller

der fysiske møter ikke er mulig å gjennomføre.

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit