• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fisk på døra : en studie av nordmenns holdninger til å kjøpe fersk fisk og sjømat på nett gjennom matkasse og hjemlevering.

Eikefjord, Henrik Kristian; Bue, Herman
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (4.996Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2611579
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Den nettbaserte dagligvarehandelen øker stadig i Norge, men netthandel av fersk fisk og

sjømat utgjør fortsatt en marginal andel av det totale markedet. Formålet med utredningen er

å undersøke barrierer nordmenn forbinder ved å handle fersk fisk og sjømat på nett gjennom

distribusjonskanalene matkasse og hjemlevering, og hvorvidt det eksisterer forskjeller mellom

disse kanalene. Videre diskuteres hva slags implikasjoner dette har for aktørene som tilbyr

disse tjenestene. Dette er den første studien som spesifikt tar for seg barrierer til å kjøpe fersk

fisk og sjømat over nett i Norge. Studien bidrar således med verdifull innsikt til et voksende

marked for dagligvarehandel på nett.

Utredningens teoretiske grunnlag er risiko og tillit i netthandelen og det gjensidige forholdet

mellom disse og holdning. Problemstillingen undersøkes gjennom en sammenlignende studie

av to nettbaserte spørreundersøkelser utført av Norstat våren 2019; en for matkasse og en for

hjemlevering. Til sammen svarte 111 respondenter på undersøkelsen om matkasse og 128 på

undersøkelsen om hjemlevering. Disse dannet følgelig grunnlaget for de statistiske analysene.

Resultatene bekrefter at det eksisterer signifikante barriere til å handle fersk sjømat på nett og

at disse er ulike avhengig av distribusjonskanal. Bekymring knyttet til produktenes ferskhet

og kvalitet oppfattes som den største barrieren i begge undersøkelsene. Dette fører til tvil om

at produktet lever opp til forventningene. For hjemlevering indikerer funnene at det er for

tidkrevende å kjøpe sjømat på nett sammenlignet med å handle i butikk. Finansiell risiko

oppfattes som en barriere for matkasse, noe som kan tyde på at kundene ikke har tilstrekkelig

kunnskap om hvor mye matkassen egentlig koster. For både matkasse og hjemlevering finner

vi at tillit til aktørene har en positiv modererende effekt for sammenhengen mellom oppfattet

risiko og respondentens holdning til distribusjonskanalen. Avslutningsvis finner vi at

bruttoinntekt, størrelse på husholdningen, alder og utdanning også påvirker disse

sammenhengene. Funnene tyder på at aktørene står overfor store utfordringer knyttet til å

endre konsumentenes holdning til å kjøpe fersk fisk og sjømat på nett.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit