Fisk på døra : en studie av nordmenns holdninger til å kjøpe fersk fisk og sjømat på nett gjennom matkasse og hjemlevering.
Abstract
Den nettbaserte dagligvarehandelen øker stadig i Norge, men netthandel av fersk fisk og
sjømat utgjør fortsatt en marginal andel av det totale markedet. Formålet med utredningen er
å undersøke barrierer nordmenn forbinder ved å handle fersk fisk og sjømat på nett gjennom
distribusjonskanalene matkasse og hjemlevering, og hvorvidt det eksisterer forskjeller mellom
disse kanalene. Videre diskuteres hva slags implikasjoner dette har for aktørene som tilbyr
disse tjenestene. Dette er den første studien som spesifikt tar for seg barrierer til å kjøpe fersk
fisk og sjømat over nett i Norge. Studien bidrar således med verdifull innsikt til et voksende
marked for dagligvarehandel på nett.
Utredningens teoretiske grunnlag er risiko og tillit i netthandelen og det gjensidige forholdet
mellom disse og holdning. Problemstillingen undersøkes gjennom en sammenlignende studie
av to nettbaserte spørreundersøkelser utført av Norstat våren 2019; en for matkasse og en for
hjemlevering. Til sammen svarte 111 respondenter på undersøkelsen om matkasse og 128 på
undersøkelsen om hjemlevering. Disse dannet følgelig grunnlaget for de statistiske analysene.
Resultatene bekrefter at det eksisterer signifikante barriere til å handle fersk sjømat på nett og
at disse er ulike avhengig av distribusjonskanal. Bekymring knyttet til produktenes ferskhet
og kvalitet oppfattes som den største barrieren i begge undersøkelsene. Dette fører til tvil om
at produktet lever opp til forventningene. For hjemlevering indikerer funnene at det er for
tidkrevende å kjøpe sjømat på nett sammenlignet med å handle i butikk. Finansiell risiko
oppfattes som en barriere for matkasse, noe som kan tyde på at kundene ikke har tilstrekkelig
kunnskap om hvor mye matkassen egentlig koster. For både matkasse og hjemlevering finner
vi at tillit til aktørene har en positiv modererende effekt for sammenhengen mellom oppfattet
risiko og respondentens holdning til distribusjonskanalen. Avslutningsvis finner vi at
bruttoinntekt, størrelse på husholdningen, alder og utdanning også påvirker disse
sammenhengene. Funnene tyder på at aktørene står overfor store utfordringer knyttet til å
endre konsumentenes holdning til å kjøpe fersk fisk og sjømat på nett.