Bonus og motivasjon i frisørbransjen : hvordan brukes prestasjonsbasert lønn som styringsverktøy i frisørbransjen, og er det en sammenheng mellom bonuser og frisørenes motivasjon?
Abstract
I dette studiet undersøkte vi hvordan prestasjonsbasert lønn brukes som styringsverktøy i
frisørbransjen, og om det er en sammenheng mellom prestasjonsbasert lønn og motivasjon. Vi
brukte kvantitativ metode, i form av et spørreskjema, som vi distribuerte ved hjelp av
Facebook-gruppen ««Kun for» Frisører i Norge». Dette resulterte i 236 svar, som dannet
grunnlaget for undersøkelsen.
Vi fant at variabel lønn er svært utbredt i frisørbransjen, og mer enn 8 av 10 har en form for
prestasjonsbasert lønn. Flertallet av frisørene har en kombinasjon av fast- og variabel lønn, der
prestasjonsevalueringen består av to måltall: behandlinger og salg av produkter. De måles
individuelt, og inntrer insentivsonen etter å ha overgått et provisjonsgulv. Dataet vårt indikerer
at provisjonslønnen benyttes for å vri oppmerksomheten og heve motivasjonen til de ansatte,
tiltrekke og beholde dyktige ansatte, og for å skape konkurransedyktige salonger.
Frisørene virker samlet sett å være indre motiverte for å utføre arbeidsoppgavene sine, og i
mindre grad motivert av ytre insentiver, med unntak av ros og anerkjennelse. Vi fant ingen
statistiske signifikante sammenhenger mellom prestasjonsbasert lønn og motivasjon. Likevel
finner vi en statistisk signifikant sammenheng mellom hvor ofte frisørene mottar provisjon og
ytre motivasjon, der de som sjeldent oppgir å motta provisjon er mer ytre motiverte enn de
som alltid mottar provisjon. Samtidig finner vi også en statistisk signifikant sammenheng
mellom kjedetilknytning og ytre motivasjon, der frisørene som er tilknyttet en kjede er mer
ytre motivert enn de som arbeider i en frittstående salong.