• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bonus og motivasjon i frisørbransjen : hvordan brukes prestasjonsbasert lønn som styringsverktøy i frisørbransjen, og er det en sammenheng mellom bonuser og frisørenes motivasjon?

Lunde, Endre; Stokkvik, Morten Tøgersen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (5.570Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2611675
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3749]
Abstract
I dette studiet undersøkte vi hvordan prestasjonsbasert lønn brukes som styringsverktøy i

frisørbransjen, og om det er en sammenheng mellom prestasjonsbasert lønn og motivasjon. Vi

brukte kvantitativ metode, i form av et spørreskjema, som vi distribuerte ved hjelp av

Facebook-gruppen ««Kun for» Frisører i Norge». Dette resulterte i 236 svar, som dannet

grunnlaget for undersøkelsen.

Vi fant at variabel lønn er svært utbredt i frisørbransjen, og mer enn 8 av 10 har en form for

prestasjonsbasert lønn. Flertallet av frisørene har en kombinasjon av fast- og variabel lønn, der

prestasjonsevalueringen består av to måltall: behandlinger og salg av produkter. De måles

individuelt, og inntrer insentivsonen etter å ha overgått et provisjonsgulv. Dataet vårt indikerer

at provisjonslønnen benyttes for å vri oppmerksomheten og heve motivasjonen til de ansatte,

tiltrekke og beholde dyktige ansatte, og for å skape konkurransedyktige salonger.

Frisørene virker samlet sett å være indre motiverte for å utføre arbeidsoppgavene sine, og i

mindre grad motivert av ytre insentiver, med unntak av ros og anerkjennelse. Vi fant ingen

statistiske signifikante sammenhenger mellom prestasjonsbasert lønn og motivasjon. Likevel

finner vi en statistisk signifikant sammenheng mellom hvor ofte frisørene mottar provisjon og

ytre motivasjon, der de som sjeldent oppgir å motta provisjon er mer ytre motiverte enn de

som alltid mottar provisjon. Samtidig finner vi også en statistisk signifikant sammenheng

mellom kjedetilknytning og ytre motivasjon, der frisørene som er tilknyttet en kjede er mer

ytre motivert enn de som arbeider i en frittstående salong.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit