Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorForos, Øystein
dc.contributor.authorHopen, Eirik Steen
dc.contributor.authorNordgulen, Øyvind
dc.date.accessioned2019-08-30T09:01:31Z
dc.date.available2019-08-30T09:01:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2611785
dc.description.abstractI de siste årene har det vært en sterk utvikling i det norske betalingsmarkedet. Mye tyder på at vi befinner oss i starten av en større endring i norske forbrukeres betalingsvaner, blant annet som følge av introduksjonen av mobile betalingsløsninger. Etter en fase hvor Vipps etablerte en posisjon som enerådende, har lanseringen av de internasjonale mobilebetalingstjenestene Apple Pay og Google Pay i Norge pustet nytt liv i den norske konkurransesituasjonen for mobile lommebøker. Det knytter seg videre spenning til hvordan markedet vil utvikle seg som følge av teknologigigantenes utbredelse. PSD2 har enda ikke trådd i full kraft, og det er flere spørsmål knyttet til hvilke utfordringer og potensielle muligheter mobile lommebøker vil møte som følge av regulatoriske endringer i markedet. For å forstå hvilke faktorer som påvirker adopsjonen av mobile betalingstjenester, valgte vi å ta utgangspunkt i et rammeverk som beskriver adopsjonsfaktorer på flere nivåer. Rammeverket består av to hovedperspektiv; et infrastrukturelt perspektiv som kartlegger underliggende konkurranseeffekter for betalingstjenestene og et adopsjonsperspektiv, som undersøker rollen adopsjon spiller både overfor sluttbrukere- og brukersteders valg av mobilbetalingstjenester. Vår oppgave analyserer et komplekst fenomen gjennom en kvalitativ metodetilnærming, hvor ekspertintervjuer og relevant litteratur har resultert i interessante funn. Studien indikerer at brukervennlighet, tillit og merverdier av å benytte en mobil betalingstjeneste fremfor en annen, skiller seg ut som sterke faktorer både for sluttbrukere- og brukersteders adopsjon av mobile lommebøker i den nåværende konkurransesituasjonen. Kostnadene tilknyttet betalingssystemene fremkommer også som sentralt for om brukersteder velger å gjøre tjenestene tilgjengelig for bruk. Gjennom vår masterutredning har vi avdekket flere andre utviklingstrekk for mobile betalingstjenester. Studien gir således et innblikk bransjen over betalingsløsninger, samt en oversikt over de mest sentrale faktorene som påvirker adopsjonen av mobile betalingstjenester i Norge.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleAdopsjon av mobile betalingstjenester : en kvalitativ studienb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel