dc.description.abstract | Å lykkes med innovasjonskapabilitet og realisere innovasjoner som vedvarende
konkurransefortrinn beskrives gjerne som å sikre organisasjoners overlevelse og fremgang i
en verden med økende konkurranse og akselererende endringstakt (Rennemo, 2019). Denne
masterutredningen studerer The Assessment Companys, HR-verktøy Peoplelab. Studiens
problemstilling er inndelt i tre forskningsspørsmål som skal belyse ulike aspekter ved
Peoplelab som innovasjon og konkurransefortrinn i dag, men også redegjøre for hvilke
momenter som kan bidra til å øke virksomhetens innovasjonskapabilitet i fremtiden.
Studiens teoretiske rammeverk presenterer hvordan innovasjon som konsept, kriterier
for konkurransefortrinn og styringsteori kan bidra til å heve virksomhetens
innovasjonskapabilitet. Studien består av et kvalitativt forskningsdesign med deskriptivt
formål, og studiens empiri baserer seg på fem semi-strukturerte intervju, hvorav tre
informanter er avdelingsledere, en informant er konsernsjef og siste informant er
prosjektleder i Innovasjon Norge.
Mine funn peker mot at Peoplelab er et midlertidig konkurransefortrinn, hvor
virksomheten utnytter innovasjonens differensierte karakteristikker for å skille seg fra
konkurrentene i en bransje preget av høy konkurranse. Dette medfølger likevel noen
utfordringer ved kommersialiseringen av tjenestene, ettersom dens unikhet påvirker kundens
usikkerhet rundt verdien av innovasjonen og øker dermed deres risiko relatert til kjøp.
Basert på studiens funn anses The Assessment Companys styringspakke som noe
tilrettelagt for innovasjonsutvikling. Kulturelle styringsmekanismer engasjerer og skaper
forpliktelser ovenfor virksomheten blant de ansatte, noe som kan resultater i brattere
læringskurveeffekter og bevaring av den intellektuelle kapitalen relatert til Peoplelab. På den
andre siden svekker organisasjonsstrukturen innovasjonskapabiliteten da den ikke tildeler
ansvar for Peoplelabs utvikling.
For at The Assessment Company skal øke sin innovasjonskapabilitet og dermed vedvare
Peoplelab som et konkurransefortrinn, identifiserer studien tre kritiske suksessfaktorer som
informantene mener må innfris. En vellykket kommersialisering vil heve kundeverdien ved
dagens Peoplelab. Videreutvikling og validering av innovasjonen kan skape en dynamisk
imiteringsbarriere. Og til slutt kreves det en fremtidig organisasjonsstruktur som kan tildele
ansvar for Peoplelab og allokerer arbeidsoppgaver som stimulerer til innovasjonsutvikling.
Studien diskuterer rundt ulike dilemma som kan oppstå i realiseringen av kriteriene relatert
til vedvaringen av konkurransefortrinnet. | nb_NO |