• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Målstyring ved St. Olavs hospital : hva motiverer helsearbeidere til å jobbe med styringsmål, og hvilken effekt har målstyringen over tid? : en casestudie av fire klinikker ved St. Olavs hospital

Egeberg, Christine Hegdalsaune; Søndergaard, Carina
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (1.276Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2611865
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4656]
Abstract
Ved innføring av Helseforetaksreformen i 2002 gikk norske sykehus fra å være offentlige

forvaltningsorganer til å bli egne rettssubjekter eid av staten. Gjennom årlig utsendelse av

oppdragsdokumentet fastsetter Helse- og omsorgsdepartementet styringsmål som

helseforetakene skal fokusere på i det påfølgende året. Vi har i vår utredning undersøkt hva

som motiverer utvalgte klinikker ved St. Olavs hospital til å jobbe med styringsmålene, samt

hvilken effekt målstyringen har hatt over tid. Studien er begrenset til styringsmålene for

reduksjon av ventetid, antall fristbrudd og antall brudd på pasientavtaler. Datainnsamlingen er

basert på åtte dybdeintervjuer gjennomført med ansatte ved St. Olav og Helse Midt-Norge.

Temaet blir slik sett belyst fra ulike nivåer i hierarkiet.

Vi finner at det ikke benyttes direkte økonomiske insentiver som motivasjon for at klinikkene

skal jobbe med styringsmålene. Likevel er måloppnåelsen ved de fleste av klinikkene som

deltar i studien god. Klinikksjefenes motivasjon kan forklares ut ifra arbeidsoppgaver og

ansvarsområder man har som klinikksjef, og at måloppnåelse følges tett opp av ledelsen ved

St. Olav. I tillegg kan indirekte insentiver som fremtidige karrieremuligheter ved god

måloppnåelse, antas å bidra til økt motivasjon. Innføring av direkte økonomiske insentiver

synes derfor ikke å være nødvendig på klinikksjefsnivå. Vi finner imidlertid indikasjoner på

at direkte økonomiske insentiver kan ha en motiverende effekt på lavere nivåer.. En økning av

ressurser, for eksempel i form av økt stillingsbudsjett, kan gi en positiv signaleffekt til de

ansatte og bidra til økt motivasjon. En risiko ved å innføre økonomiske insentiver er imidlertid

at man kan undergrave ansattes idealistiske motivasjon.

Målstyringen av St. Olavs hospital har medført at det sjelden forekommer fristbrudd ved

sykehuset, og gjennomsnittlig ventetid er redusert fra 72 dager i 2014 til 56 dager i 2018. Vi

finner imidlertid at målstyringen har medført vridningseffekter. For eksempel virker det å være

spesielt store problemer knyttet til interne køer ved klinikkene, og vi finner indikasjoner på at

pasienter i noen tilfeller forskyves bakover i køen i forsøkt på å overholde myndighetskravene.

For å unngå dette, ønsker intervjuobjektene ytterligere måling av det videre pasientforløpet.

Vi observerer også at det er uenighet om hvorvidt styringsmålene er gode kvalitetsindikatorer.

Det trekkes blant annet frem et behov for flere skjønnsmessige styringsmål. Vi foreslår derfor

at Helse- og omsorgsdepartementet i større grad involverer helseforetakene i utarbeidelsen av

styringsmålene.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit