• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosial kapital og kunnskapsdeling i barnehagen

Hoven, Camilla Skauge
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (881.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2623488
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
I denne oppgaven undersøker jeg sammenhengen mellom sosial kapital og kunnskapsdeling,

og hvordan man kan arbeide for økt kunnskapsdeling. Undersøkelsesobjektene er tre

ledergrupper i tre ulike barnehager, og gjennom intervjuer med de enkelte medlemmene av

ledergruppene har jeg fått svar som blir tolket og drøftet ved hjelp av teorier knyttet til blant

annet sosial kapital, tillit, kunnskapsdeling og sosiale nettverk.

Barnehager er kunnskapsorganisasjoner hvor det både finnes taus og eksplisitt kunnskap. Å

kunne lette overgangen av kunnskap mellom de ulike ansatte er en viktig lederoppgave.

Kunnskapsdeling foregår i et komplekst samspill mellom formelle og uformelle arenaer, tillit

og relasjoner, og ikke minst er nok tid viktig for at dette skal skje viktig. I den ene barnehagen

har man eksempelvis kuttet ned både på lengden og hyppigheten av avdelingsmøter, noe jeg

argumenter for gir dårligere forutsetninger for kunnskapsdeling. Kunnskapsdeling foregår

både horisontalt mellom avdelinger og vertikalt fra styrer, pedagogiske ledere og pedagogiske

medarbeidere. Sammenhengen mellom sosial kapital og kunnskapsdeling er dermed tydelig:

Sosial kapital, forstått som bånd, bridging og linking, gir gode forutsetning for

kunnskapsdeling, da ulike aktører møtes, man deler og høster erfaringer og løsninger på

utfordringer, noe som videre kan danne grunnlag for «kunnskapning». Hospitering og

bemanningsrullering kan være viktige virkemidler for å legge til rette for dette, men ikke

minst er også de uformelle båndene og tillit viktige – at man bygger relasjoner på tvers av

avdelinger, at man har grunnlag for tillit, det være seg personlig tillit, kompetansetillit, eller

forpliktelsestillit. Mentorordninger kan også være viktig i denne sammenhengen, hvor den

nyansatte blant annet får tilgang til den tause og eksplisitte kunnskapen som eksisterer i

barnehagen.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit