dc.description.abstract | Økende tendens til bransjeglidning mellom det norske dagligvaremarkedet og tilgrensende
sektorer tilsier at stadig flere aktører kan utøve konkurransepress overfor dagligvarekjedene.
Innenfor tilgrensende sektorer øker blant annet bredsortimentsbutikker sin fremtreden i det
norske markedet, og Europris er en av aktørene som har hatt høy etableringstakt i dette
segmentet de senere årene. Til tross for at tilgrensende sektorers positive utvikling kan tenkes
å skje på bekostning av dagligvarekjeders omsetning, har tidligere forskning viet lite
oppmerksomhet til problemstillingen.
Formålet med denne utredningen er å undersøke hvordan Kiwi-butikker påvirkes av Europrisetableringer
i nærheten, samt hvilke forhold som er avgjørende for en eventuell
etableringseffekt. Sett i lys av dagens markedstrender er dette en dagsaktuell problemstilling.
Analysen tar utgangspunkt i kjøpshistorikk fra perioden 2015 til 2018 for åtte ulike Kiwibutikker,
hvor det har blitt etablert en Europris i nærheten av fire av butikkene. Vi studerer
hvordan etableringene påvirker Kiwis kundeaktivitet i form av endring i ukentlig bruttosalg,
antall kvitteringer og beløp per kvittering. Videre undersøker vi om det eksisterer en
sammenheng mellom etableringseffekten og avstanden mellom Kiwi og Europris, om
etableringseffekten slår ulikt ut innad og utenom Europris sine åpningstider, og om effekten
varierer på tvers av Kiwis varekategorier.
Når alle de fire Kiwi-butikkene vurderes samlet kan vi ikke påstå at Kiwis kundeaktivitet
endres som følge av at Europris etableres i nærheten. Dette kan enten skyldes at butikkene
faktisk ikke påvirkes, eller at det er stor variasjon i hvordan de ulike butikkene påvirkes.
Sistnevnte virker å være tilfellet, da det er tydelig at det eksisterer etableringseffekter dersom
Kiwi-butikkene grupperes etter avstand til Europris. For Kiwi-butikkene som ligger nærmest
Europris øker kundeaktiviteten som følge av etablering, men kun i tidsrommet der Europris
holder åpent. For Kiwi-butikkene som befinner seg lenger unna Europris reduseres derimot
kundeaktiviteten som følge av etablering, og den reduseres i like stor grad både innad og
utenom Europris sine åpningstider. Etableringseffektens retning og styrke varierer på tvers av
Kiwis varekategorier, men det er imidlertid ikke klare nok trender til å kunne påstå at effekten
avhenger av om Europris tilbyr lignende varer. | nb_NO |