Kostnaden ved å være utsolgt i det norske dagligvaremarkedet : en empirisk studie av omsetningsendringen ved en utsolgtsituasjon og andre utsolgtkostnader for NorgesGruppens butikker
Abstract
Det å være utsolgt for en vare vil representere en betydelig kostnad for dagligvareaktører.
Årsakene til at aktørene er utsolgt er i stor grad kartlagt av aktørene selv, mens størrelsen på
kostnaden er mer usikker. Det er foretatt flere studier på feltet i utlandet, men foreløpig ingen
i Norge. Vi anser det derfor å være av stor interesse å utforske denne utsolgtkostnaden under
norske markedsforhold.
I denne utredningen har vi foretatt en spørreundersøkelse for å kartlegge hvordan norske
dagligvarekunder reagerer på en utsolgtsituasjon for varegruppene: filterkaffe, kattemat,
kylling, kjøttdeig, pølser og kjeks. Vi har også benyttet beholdningsdata fra NorgesGruppen
for å kunne estimere omsetningsendringen som er forbundet med de ulike kundereaksjonene
for ulike varegrupper og butikkjeder. Disse er deretter satt i sammenheng for å kunne gi et
estimat på forventet omsetningstap. Helt til slutt har vi sett på forhold som vil kunne påvirke
utsolgtkostnaden utover våre forventede omsetningstap. Herunder driftsmargin på egne
merkevarer, gjentakende utsolgtsituasjoner og avvik i respondentenes oppgitte kundereaksjon
i spørreundersøkelsen og faktisk kundereaksjon.
Samlet gir dataene grunnlag for å kunne estimere et forventet omsetningstap per
utsolgtsituasjon. Vi finner at det forventede omsetningstapet varierer mellom 8,94 kroner og
40,15 kroner eksklusive merverdiavgift per utsolgtsituasjon for varegruppene som er
undersøkt. Varegruppen kjeks genererer det laveste omsetningstapet og filterkaffe det høyeste.
De resterende varegruppene har et forventet omsetningstap rundt 20 kroner. Variasjonen i
omsetningsendring avhenger av varegruppenes ulike kundereaksjoner, tilgjengelige
erstatningsvarer, prisnivå og antall enheter kjøpt per handel.
Et viktig funn fra spørreundersøkelsen er at 16 % av norske kunder i snitt velger å gå til en
annen butikk dersom de opplever en utsolgtsituasjon. Denne kundereaksjonen er den som
genererer klart størst omsetningstap for dagligvarebutikkene. Videre finner vi klare
indikasjoner på at andelen kunder som går til en annen butikk er større enn hva som kommer
frem direkte i spørreundersøkelsen. Høy grad av merkelojalitet vil ha positiv signifikant
innvirkning på at kunden velger å gå til en annen butikk.