• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kostnaden ved å være utsolgt i det norske dagligvaremarkedet : en empirisk studie av omsetningsendringen ved en utsolgtsituasjon og andre utsolgtkostnader for NorgesGruppens butikker

Myhre, Renate Skjolden; Østby, Åse Margrethe
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (1.226Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2626061
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
Det å være utsolgt for en vare vil representere en betydelig kostnad for dagligvareaktører.

Årsakene til at aktørene er utsolgt er i stor grad kartlagt av aktørene selv, mens størrelsen på

kostnaden er mer usikker. Det er foretatt flere studier på feltet i utlandet, men foreløpig ingen

i Norge. Vi anser det derfor å være av stor interesse å utforske denne utsolgtkostnaden under

norske markedsforhold.

I denne utredningen har vi foretatt en spørreundersøkelse for å kartlegge hvordan norske

dagligvarekunder reagerer på en utsolgtsituasjon for varegruppene: filterkaffe, kattemat,

kylling, kjøttdeig, pølser og kjeks. Vi har også benyttet beholdningsdata fra NorgesGruppen

for å kunne estimere omsetningsendringen som er forbundet med de ulike kundereaksjonene

for ulike varegrupper og butikkjeder. Disse er deretter satt i sammenheng for å kunne gi et

estimat på forventet omsetningstap. Helt til slutt har vi sett på forhold som vil kunne påvirke

utsolgtkostnaden utover våre forventede omsetningstap. Herunder driftsmargin på egne

merkevarer, gjentakende utsolgtsituasjoner og avvik i respondentenes oppgitte kundereaksjon

i spørreundersøkelsen og faktisk kundereaksjon.

Samlet gir dataene grunnlag for å kunne estimere et forventet omsetningstap per

utsolgtsituasjon. Vi finner at det forventede omsetningstapet varierer mellom 8,94 kroner og

40,15 kroner eksklusive merverdiavgift per utsolgtsituasjon for varegruppene som er

undersøkt. Varegruppen kjeks genererer det laveste omsetningstapet og filterkaffe det høyeste.

De resterende varegruppene har et forventet omsetningstap rundt 20 kroner. Variasjonen i

omsetningsendring avhenger av varegruppenes ulike kundereaksjoner, tilgjengelige

erstatningsvarer, prisnivå og antall enheter kjøpt per handel.

Et viktig funn fra spørreundersøkelsen er at 16 % av norske kunder i snitt velger å gå til en

annen butikk dersom de opplever en utsolgtsituasjon. Denne kundereaksjonen er den som

genererer klart størst omsetningstap for dagligvarebutikkene. Videre finner vi klare

indikasjoner på at andelen kunder som går til en annen butikk er større enn hva som kommer

frem direkte i spørreundersøkelsen. Høy grad av merkelojalitet vil ha positiv signifikant

innvirkning på at kunden velger å gå til en annen butikk.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit