En misjon om å redde liv - fra brennende engasjert til utbrent?: en empirisk studie av modererende effekter på relasjonen mellom ansattes opplevelse av misjonens oppriktighet og emosjonell utmattelse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2626067Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4487]
Sammendrag
Formålet med utredningen har vært å studere faktorer som kan påvirke ansattes emosjonelle
utmattelse i en misjonsdreven organisasjon. En misjon referer til organisasjonens overordnet
samfunnsmessige formål. Vi har, gjennom en forskningsmodell, undersøkt hvorvidt ansattes
opplevelse av misjonens oppriktighet kan påvirke deres følelse av emosjonell utmattelse. I
tillegg har vi studert hvordan ansattes motivasjon for misjonen og kontakt med mennesker
som berøres av arbeidet deres, kan påvirke denne relasjonen.
Modellen ble testet med grunnlag av data fra en internasjonal organisasjon som produserer
utstyr til opplæring og utøvelse av livreddende førstehjelp. Organisasjonen engasjerer sine
ansatte gjennom misjonen «helping save lives». Datagrunnlaget ble samlet inn gjennom en
spørreundersøkelse som ble sendt ut til 1400 ansatte globalt, og resulterte i et utvalg fra 702
respondenter.
Med bakgrunn i empirisk analyse av dataene fra spørreundersøkelsen har vi gjort to
hovedfunn. Først og fremst finner vi støtte for at det eksisterer en negativ relasjon mellom
ansattes opplevelse av misjonens oppriktighet og emosjonell utmattelse. Funnet indikerer at
det er viktig at organisasjoner har en misjon som oppleves oppriktig fra de ansattes ståsted.
Videre finner vi støtte for at det eksisterer en treveis-interaksjon, der ansattes grad av misjonsmotivasjon
og kontakt med mennesker som berøres av arbeidet deres, sammen forsterker
effekten av misjonens oppriktighet på emosjonell utmattelse. Vi finner at misjonens
oppriktighet er av størst betydning for emosjonell utmattelse hos ansatte som motiveres av
misjonen, og har mye kontakt med mennesker som berøres av arbeidet. Utredningen
understreker viktigheten av at organisasjonen integrerer misjonen i hele virksomheten, og
kommuniserer misjonen og tilhørende initiativer til ansatte på en troverdig måte.