Utviklingen i det norske dagligvaremarkedet : et forbrukerperspektiv : en empirisk studie av utviklingen i preferanser for lavpris fra 2008 til 2016
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2626320Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4491]
Sammendrag
I denne utredningen studeres utviklingen i forbrukernes preferanser i dagligvaremarkedet
gjennom tidsrommet 2008 til 2016. Det særlige fokuset ligger på utviklingen i preferanser for
lavpris, da det i tidsrommet har vært en stor vekst i lavprissegmentets andel av markedet.
Preferanseutviklingen studeres gjennom å analysere forbrukernes selvrapporterte
handlemønster og preferanser som fremkommer i data levert av NorgesGruppen. Det gjøres
to ulike analyser for å forsøke å beskrive preferansene i markedet. Den første er en analyse av
utviklingen i etterspørsel etter lavpris, der vi ser at forbrukerne i stadig større grad foretrekker
lavprisbutikker i alle handlesituasjoner. Vi diskuterer tre mulige begrunnelser for dette. De to
første impliserer en økt preferanse for lavpris. Vi finner nemlig at forbrukerne vurderer
lavprisbutikkene som dyktigere over årene. I tillegg finner vi at pris har blitt viktigere for
forbrukerne ved dagligvarehandel. Den tredje forklaringen ligger på tilbudssiden, og baserer
seg på et rent tilgjengelighetsperspektiv, nemlig at lavprisbutikkenes økte etterspørsel kan
skyldes den økte andelen lavprisbutikker i markedet. Dersom dette er tilfellet trenger ikke den
økte etterspørselen å skyldes en faktisk økt preferanse for lavpris. I tillegg er vi forsiktige med
å konkludere med hvorvidt kundenes faktiske preferanser gjenspeiles i de rapporterte svarene
i undersøkelsen, da selvrapportert data må tolkes med forsiktighet.
Den andre analysen baserer seg på en logistisk regresjon, som ser på hvordan valget om å ha
en lavprisbutikk som hovedbutikk påvirkes av forbrukernes karakteristika. Vi ser altså på
hvordan sannsynligheten for å velge lavprisbutikk som hovedbutikk påvirkes av hvem kunden
er. Her finner vi at østfoldinger har særlig stor sannsynlighet for å velge lavprisbutikk. De med
lavere utdanningsnivåer har også høyere sannsynlighet enn de med høyere utdanning. I tillegg
har de som bor med venner høyere sannsynlighet enn de som er i parforhold. De som bor i
mindre byer har også høyere sannsynlighet enn de som bor i store byer. Menn har høyere
sannsynlighet enn kvinner, og i tillegg er sannsynligheten synkende med alder.
Våre funn impliserer at det kan være positivt for lavprisbutikkenes etterspørsel å bli dyktigere
på andre attributter enn kun pris, da korrelasjonen mellom vareutvalg og kundetilfredshet er
større enn for pris og kundetilfredshet. Samtidig ser vi at forbrukerne ser ut til å bli stadig mer
opptatt av pris, slik at kombinasjonen av økt vareutvalg og lave priser kan være
suksessformelen for økt etterspørsel i dagligvaremarkedet. I tillegg kan funnene fra den andre
analysen gi tilbyderne beslutningsrelevant informasjon for blant annet etableringsbeslutninger
og markedsføring.