Hvordan påvirkes dagligvaremarkedet av nyetablerte bredsortimentsbutikker? : en empirisk studie av hvordan normal-etableringer påvirker Meny-butikker på norske kjøpesentre
Abstract
Nye salgskanaler og tilgrensende markeder er i økende grad med på å påvirke
konkurranserommet til aktørene i det norske dagligvaremarkedet. Butikker med bredt
vareutvalg og netthandel er kilder til økt bransjeglidning, samt økt konkurranseintensitet
i dagligvaremarkedet. Bredsortimentsbutikken Normal har etablert nærmere 80 butikker i
løpet av en toårsperiode i Norge, og formidler hovedsakelig varer som ikke er omfattet av
det norske importvernet.
Hensikten med utredningen er å undersøke hvordan Normal-etableringer, lokalisert på
norske kjøpesentre, påvirker NorgesGruppens butikkonsept Meny. Ved å utnytte ukentlige
salgsdata på butikk- og kategorinivå i tidsperioden uke 1 2016 til uke 4 2019, vil vi tallfeste
etableringseffektene ved tre dimensjoner. En endring i salgsaktivitet måles ved ukentlig
omsetning og volum, mens en endring i kundeaktivitet måles ved antall unike betalende
kunder.
For å isolere effekten på konkurrerende og ikke-konkurrerende varekategorier, undersøkes
disse to kategoriene separat. I de konkurrerende produktkategoriene tilbyr Meny og Normal
homogene produkter, med tilsvarende egenskaper og bruksområde, hvilket gjør kundenes
substitusjonsmulighetene større. Vi finner konkurranseeffekter av en Normal-etablering i
den konkurrerende hygienekategorien. Resultatene indikerer at kunder er mindre lojale ved
kjøp av etablerte merkevarer når det foreligger større prisforskjeller. I den konkurrerende
vask- og rengjøringskategorien har vi imidlertid ikke kunnet tilskrive en reduksjon i salgsog
kundeaktiviteten som en konsekvens av en Normal-etablering.
Videre finner vi fra analyse av hygienekategorien en større reduksjon i salgs- og
kundeaktivitet når det gjelder utenlandske merkevarer sammenliknet med norske
merkevarer. Analysen viser også at Meny-butikker får en økning i antall betalende kunder i
de ikke-konkurrerende varekategoriene som følge av en Normal-etablering på kjøpesenteret.
Den positive effekten en Normal-etablering gir, må imidlertid ses på med større usikkerhet
enn tidligere nevnte funn.