Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVatne, Eirik
dc.contributor.authorTveit, Thomas Sonen
dc.contributor.authorVonheim, Julia
dc.date.accessioned2020-01-30T11:45:24Z
dc.date.available2020-01-30T11:45:24Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2638838
dc.description.abstractVi har studert to foretak som har benyttet oppkjøp som vekststrategi. Begge foretakene har gjennomført en rekke oppkjøp, og vi har sett hvordan de velger oppkjøpskandidat, gjennomfører integrasjonsprosessen, og hvordan tidligere erfaring kan påvirke prosessen. For å samle inn nødvendig og hensiktsmessigs data har vi benyttet oss av kvalitativ casedesign. Her har vi foretatt semi-strukturete intervjuer med oppkjøpsgruppene i begge foretakene. Det kom tydelig fram at valg av oppkjøpskandidat binder opp store deler av foretakets administrative ressurser. Oppgaven drøfter blant annet verdien av å bruke en større gruppe ledere, med flere godkjennende og kontrollerende ledd, før man velger oppkjøpskandidat. Et sentralt funn fra vårt studie er at integrasjonsprosessen ikke har fått tildelt nok ressurser til å bli gjennomført på en optimal måte. Vi har analysert hvorfor dette skjer og konsekvensen av dette. Til slutt viser oppgaven hvordan erfaring bevares i foretaket og hvordan de håndterer erfaringsoverføring fra tidligere oppkjøp til nye.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectforetaksøkonominb_NO
dc.titleHvordan gjennomfører foretak oppkjøp? : et studie av to norske foretaknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO
cristin.fulltext


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel