• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Optimal merkestrekk for TineMelk : en studie av hvor langt TineMelk kan strekkes uten at det går på bekostning av kjerneassosiasjonene

Alisøy, Silje Verlo; Fjereide, Hege
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.pdf (16.37Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2639246
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [3393]
Sammendrag
Formålet med denne studien var å undersøke hvor langt TineMelk kan strekkes uten at det

går på bekostning av kjerneassosiasjonene sunn, ekte og naturlig. Bakgrunnen for studien er

at vi ikke så et tydelig skille mellom TineMelk-produkter og andre melkedrikker fra TINE,

og vi hadde en formening om at TineMelk er for snevert definert i dag. For å besvare

problemstillingen anvendte vi teori om merkeutvidelser, kognitiv kategorisering og

merkearkitektur. Vi utviklet og gjennomførte et eksperiment, hvor Norstat sikret et stort (N =

347) og representativt utvalg fra den norske befolkningen.

Vi undersøkte effekten på TineMelks image av å strekke merket langs en

sunnhetsdimensjon, ved å innføre ulike smakstilsetninger, og langs en

naturlighetsdimensjon, ved å gjøre endringer i melkens fremstillingsprosess.

Kjerneassosiasjonen ekte var ikke mulig å ta ut i en egen dimensjon, og resultatene fra

studien indikerer at forbrukerne ser på ekte og naturlig som to sider av samme sak. Videre er

innholdet i assosiasjonene utydelig og overlappende, og de ser ut til å være gjeldende for

hele kategorien melk. Basert på bookkeeping modellen forventet vi større utvanningseffekter

desto lenger utover naturlighets- og sunnhetsdimensjonen vi bevegde oss. Resultatet fra

studien indikerer derimot at TineMelks image forsterkes dersom de foreslåtte

linjeutvidelsene lanseres. Forsterkingen er betinget på at TineMelk er tydelig i

kommunikasjonen av linjeutvidelsene.

På bakgrunn av teori om kognitiv kategorisering målte vi hvor typisk ulike melkedrikker fra

TINE er for TineMelk. Resultatene indikerer at TineMelk Lett betraktes som prototypen.

Videre fant vi at TINE ikke har en optimal merkearkitektur per i dag med hensyn på

melkedrikker, men relansering av TINE Laktosefri og TINE Styrk som TineMelk vil bidra til

å tydeliggjøre denne. Totalt sett kan de foreslåtte linjeutvidelsene, bortsett fra TineMelk

Sjokolade, inkluderes i TineMelks portefølje dersom vi legger kjerneassosiasjonene til

grunn. Da går grensene for optimal merkestrekk ved TineMelk Vanilje.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit