• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fra press til suksess : en empirisk studie av medierende og modererende effekter på relasjonen mellom utfordringsstressorer og oppgaveprestasjoner

Kvam, Kristoffer Sekse; Gripnar, Markus Lien
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.pdf (1.345Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2639269
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [3762]
Sammendrag
Formålet med denne utredningen har vært å kartlegge sammenhengen mellom selgeres

utfordringsstressorer og oppgaveprestasjoner. Utfordringsstressorer refererer til selgers

opplevelse av ansvar, arbeidsmengde og tidsfrister, mens oppgaveprestasjoner i denne

utredningen refererer til selgers salgsprestasjon og kundens tilfredshet med selger. Videre

undersøkte vi, gjennom en moderert medieringsmodell, om sammenhengen mellom

utfordringsstressorer og selgers oppgaveprestasjoner medieres gjennom selgernes

konstruktive innspill, og om den indirekte effekten modereres av kontakt med dem som

berøres av arbeidet. Konstruktive innspill omhandler selgernes frivillige deling av idéer og

informasjon, mens kontakt med dem som berøres av arbeidet i denne konteksten er pasienter,

kunder og mennesker med behov for opplæring i livreddende førstehjelp.

Modellen ble testet med data fra en multinasjonal leverandør av livreddende førstehjelpsutstyr.

Data til studien ble samlet inn fra fire ulike kilder; en spørreundersøkelse for selgerne i

organisasjonen, en for lederne i organisasjonen, en for selgernes kunder, og i tillegg ble

selgernes salgsprestasjon fra 2016 hentet inn. Spørreundersøkelsene ble sendt til ansatte i 24

ulike land, og til sammen 445 selgere og ledere, samt 217 kunder svarte på

spørreundersøkelsen.

Utredningen viser at vi finner støtte for moderert mediering av relasjonen mellom

utfordringsstressorer og kundens tilfredshet med selger, og delvis støtte for moderert

mediering av relasjonen mellom utfordringsstressorer og selgers salgsprestasjon. Opplevde

utfordringsstressorer har en positiv relasjon med både selgers salgsprestasjon og kundens

tilfredshet med selger, og relasjonene medieres gjennom selgernes konstruktive innspill.

Videre viser utredningen at selgernes kontakt med dem som berøres av arbeidet har en

modererende effekt på relasjonen mellom utfordringsstressorer og konstruktive innspill; jo

mer kontakt med dem som berøres av arbeidet, desto sterkere er den indirekte positive

relasjonen mellom selgernes opplevde utfordringsstressorer og oppgaveprestasjoner. Vi

diskuterer bidrag til teori, praktiske implikasjoner og anbefaler videre forskning på temaet.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit