Fra press til suksess : en empirisk studie av medierende og modererende effekter på relasjonen mellom utfordringsstressorer og oppgaveprestasjoner
Abstract
Formålet med denne utredningen har vært å kartlegge sammenhengen mellom selgeres
utfordringsstressorer og oppgaveprestasjoner. Utfordringsstressorer refererer til selgers
opplevelse av ansvar, arbeidsmengde og tidsfrister, mens oppgaveprestasjoner i denne
utredningen refererer til selgers salgsprestasjon og kundens tilfredshet med selger. Videre
undersøkte vi, gjennom en moderert medieringsmodell, om sammenhengen mellom
utfordringsstressorer og selgers oppgaveprestasjoner medieres gjennom selgernes
konstruktive innspill, og om den indirekte effekten modereres av kontakt med dem som
berøres av arbeidet. Konstruktive innspill omhandler selgernes frivillige deling av idéer og
informasjon, mens kontakt med dem som berøres av arbeidet i denne konteksten er pasienter,
kunder og mennesker med behov for opplæring i livreddende førstehjelp.
Modellen ble testet med data fra en multinasjonal leverandør av livreddende førstehjelpsutstyr.
Data til studien ble samlet inn fra fire ulike kilder; en spørreundersøkelse for selgerne i
organisasjonen, en for lederne i organisasjonen, en for selgernes kunder, og i tillegg ble
selgernes salgsprestasjon fra 2016 hentet inn. Spørreundersøkelsene ble sendt til ansatte i 24
ulike land, og til sammen 445 selgere og ledere, samt 217 kunder svarte på
spørreundersøkelsen.
Utredningen viser at vi finner støtte for moderert mediering av relasjonen mellom
utfordringsstressorer og kundens tilfredshet med selger, og delvis støtte for moderert
mediering av relasjonen mellom utfordringsstressorer og selgers salgsprestasjon. Opplevde
utfordringsstressorer har en positiv relasjon med både selgers salgsprestasjon og kundens
tilfredshet med selger, og relasjonene medieres gjennom selgernes konstruktive innspill.
Videre viser utredningen at selgernes kontakt med dem som berøres av arbeidet har en
modererende effekt på relasjonen mellom utfordringsstressorer og konstruktive innspill; jo
mer kontakt med dem som berøres av arbeidet, desto sterkere er den indirekte positive
relasjonen mellom selgernes opplevde utfordringsstressorer og oppgaveprestasjoner. Vi
diskuterer bidrag til teori, praktiske implikasjoner og anbefaler videre forskning på temaet.