Hvordan balansere kontrollerende og muliggjørende bruk av styringssystemer i en krise? : en casestudie av hvordan Simons´ Levers of Control kan brukes for å tilrettelegge for organisatorisk læring og innovasjon i Havyard Ship Technology
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2639300Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Formålet med denne utredningen har vært å få innsikt i hvordan styringssystemer kan brukes
for å tilrettelegge for organisatorisk læring og innovasjon under en krise. Simons’ Levers of
Control rammeverk hevder at balansert bruk av styringssystemer skaper dynamiske
spenninger som kan håndtere iboende organisatoriske konflikter i en organisasjon. For å
tilrettelegge for organisatorisk læring og innovasjon i en situasjon med høy usikkerhet i
omgivelsene, foreslås fire typer styringssystemer som kan brukes i kombinasjon for å skape
dynamiske spenninger. Det har i denne utredningen blitt gjennomført en kvalitativ studie
med Havyard Ship Technology som studieobjekt. Ledelsen i Havyard Ship Technology har
endret sin bruk av styringssystemer for å tilpasse organisasjonen til lavere etterspørsel fra
offshoresektoren som følge av fallet i oljeprisnivået. Denne studien undersøker hvilke
endringer som har blitt gjort i bruken av styringssystemene, og hvordan dette påvirker
organisatorisk læring og innovasjon.
Funnene viser at det har blitt tatt i bruk mer styring gjennom verdier og interaksjon med
underordnede. Det har blitt lagt klarere grenser for ansattes atferd, samtidig som at
organisasjonsstrukturen har blitt mer desentralisert. Til tross for vesentlige endringer gjør
tradisjonell, diagnostisk styring fortsatt seg svært gjeldende. Budsjettet er et dominerende
styringssystem.
Studien konkluderer med at Havyard Ship Technology bør redusere bruken av diagnostisk
styring slik at de andre systemene ikke undertrykkes. Diagnostisk styring dominerer, og ser
ut til å undertrykke det interaktive styringssystemet. Selv om mange av endringene som har
blitt utført i utgangspunktet fremmer organisatorisk læring og innovasjon, hemmer den
dominerende budsjettbruken gevinstene ved bruk av de andre systemene. For å tilrettelegge
for organisatorisk læring og innovasjon i større grad, kan selskapet ta utgangspunkt i styringog
ledelsesfilosofien Beyond Budgeting. Dette vil bidra til økt dynamikk i styringen og vil
kunne føre til bedre konkurransedyktighet.