Kunnskapsdeling innad i og mellom innovasjonspartnerskap : en kvalitativ studie av pågående innovasjonspartnerskap
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2645265Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Denne masterutredningen tar for seg kunnskapsdeling innad i og mellom
innovasjonspartnerskap. Anskaffelsesprosedyren innovasjonspartnerskap ble introdusert i det
norske anskaffelsesregelverket i 2017, og kombinerer utvikling og kjøp av nye løsninger i
den samme kontrakten. Hensikten med denne studien er å utforske hvordan kunnskapsdeling
praktiseres mellom innovasjonspartnerskap, samt hvordan det vil være hensiktsmessig å
gjøre dette. Vi ønsker med dette å få innsikt i hvordan kunnskap og erfaringer gjort i
innovasjonspartnerskap, kan dras nytte av i fremtidige gjennomførelser.
Utredningen har et eksplorerende design, og datainnsamlingen tar utgangspunkt i kvalitativ
metode. Gjennom denne studien har vi gjennomført semistrukturert dybdeintervju med 14
personer. Dette inkluderer involverte i innovasjonspartnerskap gjennomført ved Stavanger
kommune, Sykehuset Østfold, Bergen kommune, Haukeland universitetssjukehus og Statens
vegvesen. Et intervju med en av de vinnende leverandørene er også gjennomført. I tillegg har
vi intervjuet ansatte i Innovasjon Norge, Leverandørutviklingsprogrammet og Difi som
arbeider tett på innovasjonspartnerskap.
Gjennom intervjuene har vi fått kjennskap til at støtteapparatet bidrar til kunnskapsdeling
innad i og mellom innovasjonspartnerskapene. I studien gis det innblikk i at kunnskapsdeling
praktiseres ved at innovasjonspartnerskapene får kontaktpersoner i Innovasjon Norge,
Leverandørutviklingsprogrammet og Difi som bistår prosjektene gjennom de ulike fasene.
Videre arrangeres erfaringssamlinger, i tillegg til at støtteapparatets nettsider bidrar til å spre
kunnskap om innovasjonspartnerskap, samt innsikt i erfaringer og hvordan
konkurransedokumenter utformes.
Praktisering av kunnskapsdelingen, slik det gjennomføres høsten 2019, bidrar til at
involverte i innovasjonspartnerskapene får tilgang til ressurspersoner som kan bistå med
innovasjonskunnskap, samt kunnskap relatert til hvordan tilnærme seg prosedyren. Videre
muliggjør kunnskapsdelingen at erfaringer utveksles på tvers av innovasjonspartnerskap.
Slik tilrettelegges det for at involverte i innovasjonspartnerskap kan gjenbruke erfaringer
gjort i andre innovasjonspartnerskap, slik at det gis potensiale for forbedret gjennomførelse
av igangsatte og fremtidige innovasjonspartnerskap. Innsikt i hvordan
konkurransedokumenter bør utformes kan videre bidra til at mer hensiktsmessige
3
beslutninger treffes. Av datainnsamlingen fremkommer det at det vil være mest
hensiktsmessig å dele kunnskap knyttet til behovsavklaring, markedsdialog og
konkurransegjennomførelse, noe som er sammenfallende med hvordan kunnskapsdelingen
praktiseres. Det påpekes at det for involverte i innovasjonspartnerskapene i enkelte tilfeller
kan være noe utydelig hvor en bør henvende seg for å få innsikt i den relevante kunnskapen.
Det stilles samtidig spørsmålstegn til om det er nødvendig at representanter fra Innovasjon
Norge er representert i prosjektgruppen for hvert av innovasjonspartnerskapene.
For å forbedre kunnskapsdelingen innad i og mellom innovasjonspartnerskap, presenteres
forslag om at all den relevante informasjonen samles på én nettside. I tillegg vil det være
ønskelig å legge til rette for at erfaringer fra innovasjonspartnerskap dokumenteres og
tilgjengeliggjøres for andre. Med dette kan en i større grad sikre hensiktsmessig
kunnskapsdeling, slik at det tilrettelegges for bedret gjennomførelse av igangsatte og
fremtidige innovasjonspartnerskap.