• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Er pulsmålinger den nye medarbeiderundersøkelsen? : en eksplorativ case-studie av implemntering og brukeropplevelse av et pulsmålingsverktøy

Naustdal, Thea; Topstad, Eline Christina
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (1.322Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2648408
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4656]
Abstract
Dette er en kvalitativ enkeltcase-studie utført med støtte fra forskningsprogrammet FOCUS

(Future-Oriented Corporate Solutions) på NHH. Studien er basert på 12 intervjuer av

mellomledere og HR-medarbeidere i et nordisk finanskonsern. Dette med mål om å få innsikt

i implementering og brukeropplevelse av et pulsmålingsverktøy.

Pulsmålingsverktøyet vi har studert sender ut medarbeiderundersøkelser én til to ganger i

måneden for å måle medarbeiderengasjement. De kvantitative og kvalitative dataene analyseres

så av verktøyet. Det hevdes at slike analyseverktøy kan øke prestasjon gjennom å generere et

bedre beslutningsgrunnlag for ledelsesrelaterte beslutninger. Ettersom pulsmålinger er et nyere

fenomen, som har vært gjenstand for minimalt med forskning, tar vi utgangspunkt i teoretisk

og empirisk litteratur som omhandler tradisjonelle årlige medarbeiderundersøkelser og generell

bruk av HR-analyseverktøy på gruppenivå.

I studien avdekkes det hvordan casebedriften har implementert pulsmålinger, samt hvordan

bruken av en slik HR-praksis oppfattes av mellomledere og HR-medarbeidere. På overordnet

nivå kan vi si at den generelle brukeropplevelsen av pulsmålinger er at det er et nyttig

styringsverktøy for å følge opp engasjement på avdelings- og organisasjonsnivå. Samtlige

hevder også at det erstatter, fungerer bedre og har utvidet funksjonalitet, sammenlignet med

tradisjonelle årlige medarbeiderundersøkelser. Likevel medfører også en slik HRM-praksis

enkelte utfordringer, spesielt sett fra et mellomlederperspektiv. Selv om pulsmålingsverktøy

kan virke enkle å ta i bruk, og intuitive å anvende, kan det derfor være behov for opplæring,

intern markedsføring og positive endringsagenter ved innføring av pulsmålinger. Dette for å

oppnå verdipotensialet, og dermed redusere forekomsten av utfordringer.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit