Er pulsmålinger den nye medarbeiderundersøkelsen? : en eksplorativ case-studie av implemntering og brukeropplevelse av et pulsmålingsverktøy
Abstract
Dette er en kvalitativ enkeltcase-studie utført med støtte fra forskningsprogrammet FOCUS
(Future-Oriented Corporate Solutions) på NHH. Studien er basert på 12 intervjuer av
mellomledere og HR-medarbeidere i et nordisk finanskonsern. Dette med mål om å få innsikt
i implementering og brukeropplevelse av et pulsmålingsverktøy.
Pulsmålingsverktøyet vi har studert sender ut medarbeiderundersøkelser én til to ganger i
måneden for å måle medarbeiderengasjement. De kvantitative og kvalitative dataene analyseres
så av verktøyet. Det hevdes at slike analyseverktøy kan øke prestasjon gjennom å generere et
bedre beslutningsgrunnlag for ledelsesrelaterte beslutninger. Ettersom pulsmålinger er et nyere
fenomen, som har vært gjenstand for minimalt med forskning, tar vi utgangspunkt i teoretisk
og empirisk litteratur som omhandler tradisjonelle årlige medarbeiderundersøkelser og generell
bruk av HR-analyseverktøy på gruppenivå.
I studien avdekkes det hvordan casebedriften har implementert pulsmålinger, samt hvordan
bruken av en slik HR-praksis oppfattes av mellomledere og HR-medarbeidere. På overordnet
nivå kan vi si at den generelle brukeropplevelsen av pulsmålinger er at det er et nyttig
styringsverktøy for å følge opp engasjement på avdelings- og organisasjonsnivå. Samtlige
hevder også at det erstatter, fungerer bedre og har utvidet funksjonalitet, sammenlignet med
tradisjonelle årlige medarbeiderundersøkelser. Likevel medfører også en slik HRM-praksis
enkelte utfordringer, spesielt sett fra et mellomlederperspektiv. Selv om pulsmålingsverktøy
kan virke enkle å ta i bruk, og intuitive å anvende, kan det derfor være behov for opplæring,
intern markedsføring og positive endringsagenter ved innføring av pulsmålinger. Dette for å
oppnå verdipotensialet, og dermed redusere forekomsten av utfordringer.