• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kundelojalitet og -lønnsomhet i dagligvarebransjen : en empirisk studie av kundelojalitetsprogrammers påvirkning på kundelojalitet og -lønnsomhet hos en aktør i dagligvarebransjen

Olsen, Erlend; Wallem Olsen, Sondre
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (1.565Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2678956
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3384]
Abstract
Denne oppgaven har som formål å undersøke lojalitetsprogrammer i dagligvarebransjen, og

deres effekt på kundelønnsomhet og -lojalitet. Målet er å avdekke om lojalitetsprogrammer

har en positiv eller negativ effekt på kundelønnsomhet, og om det har en positiv eller

negativ effekt på kundelojalitet. I arbeidet benyttes data fra Rema 1000 og aktørens

lojalitetsprogram.

Lojalitetsprogrammer har en stadig økende tilstedeværelse, og datagrunnlaget de gir

muliggjør analyser av enkeltkunder og segmenter i økende detalj. Mye av forskningen på

lojalitetsprogrammer bygger på case fra dagligvaren, og det er knyttet en viss usikkerhet

rundt programmenes faktiske effekt. Tidligere forskning finner at lojalitetsprogrammet

har en marginal positiv sammenheng på andel av budsjett og besøk hos kundene.

Sammenhengen mellom lojalitetsprogrammer og kundelønnsomhet er lite undersøkt,

men programmene antas i forskningen å ha en positiv effekt på kundelønnsomheten.

Vi har utført analyser på et datasett med salgsdata om handler foretatt av 1 998

av Remas kunder i 2019, med lik fordeling av medlemmer og ikke-medlemmer av

lojalitetsprogrammet. Utredningen undersøker empirisk, ved bruk av minste kvadraters

metode, om det å være medlem av lojalitetsprogrammet har en effekt på enkeltkundens

lønnsomhet, samt om det har en effekt på kundens lojalitet. Analysene indikerer at

medlemmer av lojalitetsprogrammet er mindre lønnsomme enn vanlige kunder, handler

færre kurver, men har høyere omsetning.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit