• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rettferdighet og prisdiskriminering : en eksperimentel studie av hvordan rettferdighetsbetraktninger påvirker effekten prisdiskriminering har på kjøpsvilje

Gøran, Sindre; Stensrud, Christoffer Behn
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.pdf (1.978Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2680223
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [3748]
Sammendrag
Målet med denne avhandlingen er å oppnå innsikt og bidra til ny kunnskap om hvordan

rettferdighetsbetraktninger påvirker effekten prisdiskriminering har på kjøpsvilje. Studien er

basert på en eksperimentell undersøkelse med et representativt utvalg bestående av 1055

deltakere, og er gjennomført gjennom en Omnibus fra Norstat med støtte fra FAIR-senteret

gjennom deres Telenor-prosjekt.

Eksperimentdesignet tar utgangspunkt i at prisdiskriminering påvirker kjøpsvilje.

Prisdiskriminering påvirker kjøpsvilje gjennom flere separate effekter. Ved å isolere ut de effektene

tidligere litteratur viser at påvirker kjøpsvilje ved prisdiskriminering undersøker vi effekten av

rettferdighetsbetraktninger. Effektene vi isolerer ut er henholdsvis signaleffekten,

referansepunktavhengige preferanser og gjengjeldelse.

Eksperimentet vårt er et 2x2-eksperiment der deltakerne blir tilfeldig inndelt i et av fire ulike

treatment der de skal ta stilling til en hypotetisk situasjon. Alle deltakerne, uavhengig av treatment,

får vite at de vil bli tilbudt en pris for et gavekort fra Norli pålydende 1000 kr. De får også vite at

det er lik sannsynlighet for å bli tilbudt enten en høy eller en lav pris for gavekortet. Avhengig av

treatmentet blir deltakerne informert om at prisen de vil bli tilbudt enten er lik eller ulik prisen som

en annen tilfeldig deltaker blir tilbudt. Før deltakerne kan akseptere tilbudet blir de informert om

sin egen og den andre deltakerens pris. Dette designet lar oss sammenlikne hvordan deltakerne

reagerer på like og ulike priser, både når prisene er høye og lave.

Eksperimentresultatene viste at deltakerne som blir tilbudt ulike priser kjøper oftere enn deltakerne

som blir tilbudt like priser, uavhengig av om prisene er fordelaktige eller ufordelaktige. Vi forventet

på forhånd at deltakerne ville akseptere oftere når de ble tilbudt en lavere pris enn andre ettersom

tidligere forskning også hadde funnet dette. Derimot forventet vi ikke at deltakerne ville akseptere

oftere når de ble tilbudt en høyere pris enn andre. Tidligere forskning fant nemlig det motsatte.

Dette funnet var derfor overraskende.

På forhånd antok vi at like priser oppfattes som rettferdige og at ulike priser oppfattes som

urettferdige. Gitt denne antakelsen sier resultatene våre at urettferdighet fører til økt kjøpsvilje i

vårt eksperiment. Med bakgrunn i tidligere forskning virker denne konklusjonen ikke spesielt

sannsynlig. Vi diskuterer derfor om det er noen andre mulige forklaringer som kan forklare de

resultatene vi har oppnådd.

En av forklaringene vi diskuterte var muligheten for at deltakerne ikke opplevde ulikheten i pris

som urettferdig. Ettersom ulike priser påvirker kjøpsviljen diskuterte vi også om deltakerne

oppfattet forskjellen i konsumentoverskudd og ikke forskjellen i pris som urettferdig. Denne

forklaringen virker mer plausibel, men den kan ikke forklare alle resultatene. Dermed kan vi ikke

sikkert konkludere med hvordan rettferdighetsbetraktninger påvirker kunders kjøpsvilje. Likevel

har vi vist at ulike priser isolert sett har en positiv effekt på kunders kjøpsvilje.

Vi designet eksperimentet for å isolere ut hvordan signaleffekten, referansepunktavhengige

preferanser og gjengjeldelse påvirker kunders kjøpsvilje ved prisdiskriminering. Dette har gjort at

vi bidrar med ny innsikt til forskningsfeltet. En slik tilnærming har også en bakside da vi i

eksperimentdesignet kun har isolert ut effekter kjent fra tidligere forskning. Dette åpner for at

andre hittil ikke kartlagte effekter kan påvirke resultatene.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit