• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematisk optimering i renovasjon : planlegging av avfallsinnsamling

Takvam, Torstein; Larssen, Andreas F.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (1.767Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2680802
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Formålet med oppgaven har vært å lage en matematisk optimeringsmodell som skal støtte

tjenestetilbydere innen avfallsinnsamling i taktiske og strategiske beslutninger. Økende krav

til kildesortering mot private husholdninger påvirker aktører innen renovasjonsbransjen, og

stiller stadig høyere krav til systemer for avfallshåndtering. Mens digitalisering og ny

teknologi åpner for nye måter å drive avfallsinnsamling, står aktører også overfor

forventninger om å drive mer effektivt, og billigere. Hensikten med denne masterutredningen

har vært å utvikle et verktøy som kan benyttes i beslutninger om kapasitet og sammensetning

av kjøretøysflåte. Modellen er formulert som et blandet lineært heltallsproblem som minimerer

kostnader knyttet til kjøretøysflåten og drift av tjenesten, under forutsetning av at gjeldende

bestemmelser og krav er ivaretatt.

Oppgaven søker å adressere de sentrale utfordringene ved kapasitetskartlegging og

ruteoptimering innen avfallsinnsamling, og modellen er bygget rundt dette.

Data som modellen trenger er lastekapasitet på kjøretøy, årlig kostnad for kjøretøy, kostnad

for vask, tjenestetilbud, vedlikeholdsbehov, forventede avfallsmengder, ruter per sone, ruter

med kjøretøysbegrensninger og antall ruter per kjøretøy. Alt dette er data som allerede er

tilgjengelig for tjenestetilbydere med moderne systemer, og vi beskriver nødvendig format,

hvordan dette kan kartlegges, og hvordan dette benyttes. Modellens funksjon illustreres i

resultatkapitlet ved hjelp av et numerisk eksempel. Eksempelet er basert på grunnlagsdata fra

Bergen interkommunale renovasjonsselskap (BIR), men siden datagrunnlaget er mangelfullt

blir det derfor ikke en case-studie.

Vi finner at modellen kan benyttes til å oppnå høyere kapasitetsutnyttelse og mer

kostnadseffektiv sammensetning av kjøretøysflåte under endrede forutsetninger, herunder

forbedret soneinndeling, bruk av kjøretøy med flere kamre, og justering av hentefrekvens for

enkelte avfallstyper. Kombinering av enkelte avfallstyper i samme kammer og

volumbegrensninger er også analysert. Alt dette er ment for å vise hvordan verktøyet kan

benyttes til støtte i taktiske og strategiske beslutningsprosesser.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit