dc.description.abstract | Utviklingen av den digitale økonomien fører med seg utfordringer i skattlegging av
flernasjonale digitale selskap. Dagens regelverk innebærer at virksomheter må være fysisk
tilstede i et land for å være skattepliktig til landet. Digitale selskap kan derimot gjennom sine
plattformer nå ut til sluttbrukere på tvers av landegrenser uten et fast driftssted. Nasjonale og
internasjonale skattesystem er altså ikke tilpasset de fremvoksende digitale
forretningsmodellene. Nye selskapsstrukturer og et utdatert regelverk åpner blant annet for
uønsket skatteplanlegging og skatteunngåelse.
Det er enstemmighet på et internasjonalt plan om at dagens skattesystem må endres, og
utarbeidelsen av skatteregler som i større grad vil ramme digitale selskap er godt i gang. OECD
har gjennom flere år arbeidet med å få til en multilateral avtale, som i dette tilfellet er en avtale
mellom 137 land. OECD la nylig frem et forslag om en ny skattereform som de ønsker å oppnå
en enighet om innen 2020.
Denne utredningen beskriver og drøfter forslaget fra OECD om nye skatteregler for digitale
selskap. Vi går i dybden på forslaget og gjennomfører en grundig beskrivelse og drøftelse av
reformens to deler, pilar 1 og pilar 2. Pilar 1 foreslår et nytt skatteprinsipp som gir land der et
selskap har brukere en beskatningsrett på deler av overskuddet. Forslaget i pilar 2 innebærer
en innføring av en global minsteskatt. Vi vurderer mulighetene for enighet og inngåelse av en
potensiell avtale, og hvorvidt avtalen vil oppnå ønsket effekt.
Ettersom utarbeidelsen av en multilateral avtale tar tid, har flere nasjoner utarbeidet egne
ukoordinerte nasjonale tiltak. Vi ser nærmere på ulike tiltak som er iverksatt i flere land, og
drøfter hvilke konsekvenser slike tiltak har for OECD sitt arbeid. Vi har avdekket at forslaget
til OECD er ufullstendig. Det krever avklaringer og presiseringen før en multilateral avtale er
på plass. Ettersom tidsfristen for avtaleinngåelse nærmer seg, vil trolig avtalen bære preg av
for mange kompromiss. Dette vil igjen svekke effektene av avtalen. De nasjonale tiltakene kan
stå i veien for en multilateral avtale og forverre samarbeidsklima mellom medlemsland, men
de kan også være gode supplement som fint kan fungere sammen med den multilaterale
avtalen. | en_US |