• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Norsk Hydro ASA : kvalitativ strategianalyse

Melby, John Magne Hilmen; Nyborg, August Vincent Egeberg
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.pdf (1.405Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2736521
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [3346]
Sammendrag
Denne masterutredningen har foretatt en strategisk gjennomgang av aluminiumsselskapet Norsk

Hydro ASA (‘Hydro’). Hovedformålene med oppgaven er å utforske Hydros opprinnelse og

historie sett fra et finansielt perspektiv, hvilke finansielle og strategiske utfordringer selskapet står

ovenfor i dag, samt en redegjørelse av hvordan selskapet kan ta gode strategiske beslutninger

videre for å håndtere utfordringene. Utredningen utgjør fem deler, der den første delen tar for seg

historien om hvordan Hydro gikk fra å være et industrikonglomerat, til senere å bli spisset til det

eneste globale fullintegrerte ikke-kinesiske aluminiumsselskapet på tvers av verdikjede og

markeder. Her beskrives hvordan statlig eierskap med tilhørende dype lommer kan ha ledet til

Hydros kritikkverdige kapitalallokeringer og relativt dyre oppkjøp sett i ettertid.

Den andre delen tar for seg aluminiumets verdikjede og bransjekarakteristika som en svært

kapitalintensiv næring med langsiktige kapitalinvesteringer, og Hydros posisjonering som en topp

tre spiller globalt innenfor de fleste segmenter. Denne delen har til hensikt i å gi leseren nyttig

innsikt i bransjens drivere for lønnsomhet, der også Kinas inntog de siste tiårene har intensivert

konkurransen i disfavør Hydro. I del tre presenteres Hydros svake avkastning på sysselsatt kapital

den siste tiårsperioden på omtrent halvparten av selskapets totale kapitalkostnad på 9%. Analysen

viser svak lønnsomhet som et resultat av feilslåtte kapitalallokeringer i tillegg til selskapets

posisjonering mot sluttmarkeder med lave marginer og sterkere konkurranse fra Kina. Videre tar

analysen for seg konkurrentsammenligninger der vi visualiserer hvilket justert driftsresultat før avog

nedskrivinger per solgte tonn aluminium de ulike spillerne i hvert segment oppnår. De

oppnådde resultatene viser sammenheng med posisjonering, som danner grunnlaget for vår

anbefaling om å posisjonere Hydro ytterligere mot gjenvinning, bil- og drikkeboksindustrien.

Den fjerde delen handler om bærekraft og hvordan Hydro har komparative fortrinn i produksjonen

fra vannkraft, som kan bli fordelaktig ved strengere krav fra EU, dersom vannkraft klassifiseres

som bærekraftig. Til slutt diskuteres alternative strategiske grep der anbefalingen er å splitte oppog

nedstrøm til to uavhengige selskaper for å bedre håndtere ulike risikoklasser. Vannkraft er også

vurdert skilt ut for å realisere skjulte verdier, med et prisanslag på 30 milliarder NOK.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit