Et micro-fulfillment centers bidrag til en bærekraftig varehandel : en eksplorativ studie av løsninger for en bærekraftig varehandel
Abstract
ehovet for å redusere klimautslipp gjør at bedrifter må finne nye bærekraftige løsninger
og samtidig forbli lønnsomme. I løpet av den siste tiden, og særlig det siste året under
den pågående pandemien har omsetningen fra netthandel akselerert kraftig. Dette fører
til at den strategiske plasseringen av varelageret er viktig for redusering av klimautslipp
og leveringstid til sluttkunden. Samfunnsendringer og det økte behovet etter rask
vareleveringstid og positiv bærekraftig påvirkning åpner for nye måter å utforme varelager
og endre den fremtidige handleopplevelsen til sluttkunden. Gjennom denne eksplorative
tverrsnittundersøkelsen, blir både kvalitativ og kvantitativ metode brukt. Det gjennomføres
fire intervjuer og to spørreundersøkelser, med totalt 160 innhentede svar.
Hovedfokuset i oppgaven ligger på hvordan micro-fulfillment center (MFC) kan anvendes
i urbane byer for å gjøre netthandelen mer bærekraftig samtidig som det øker
handleopplevelsen til sluttkunden. Denne oppgaven er et viktig bidrag til å forstå
samfunnstrender som påvirker varehandelen, og tydeliggjøre den nåværende situasjonen av
hvordan MFC kan løse noen av morgendagens utfordringer i varehandelen. Dette arbeidet
bidrar dermed til å komme et steg nærmere å sikre en bærekraftig varehandel.
Hovedfunnene fra denne oppgaven relatert til hvordan MFC kan bidra til en bærekraftig
utvikling i møte med e-handel er (1) MFC vil redusere antall “last mile deliveries” hvis
plasseringen er nær sluttkunden eller ved kollektive knutepunkt, (2) MFC vil øke den sosiale
bærekraften for innbyggerene i urbane strøk og de som jobber på varelager. Når det kommer
til å øke kundeopplevelsen i møte med økt e-handel i urbaniserte byer er følgende funn av
betydning, (1) bruk av mobilteknologi og avatarer vil redusere returer av klær og sko på
internett, som vil bedre kundeopplevelsen, (2) for å bedre kundeopplevelsen ytterligere
kan fysiske butikker ta i bruk MFC med klikk & hent med døgnåpen vareutlevering, i
tillegg til å ha luftigere butikkgulv. Hovedfunnet relatert til hvordan MFC kan endre den
fremtidige matvarehandelen er (1) å muliggjøre en løsning der produkter kunden vil se,
kjenne og lukte på er utstilt, mens basis-og tørrvarene hentes i en MFC klikk & hent luke. The demand to reduce climate emissions is making companies find new and sustainable
solutions, while at the same time remaining profitable. In recent times, and especially in
the last year during the ongoing pandemic, the revenue from e-commerce has had a rapid
growth. In order to reduce climate emissions and delivery times, the strategic location of
warehouses is of even more importance. The continuing society changes is making minimal
delivery times and positive sustainable impact important features that will change the
future shopping experience for the end customer.
In this exploratory cross-sectional research, four interviews and two surveys are performed.
The focus area in this thesis is to investigate how micro-fulfillment center’s (MFC) can be
used in urban cities, both to make e-commerce more sustainable and also increase the
shopping experience for the end customer. This thesis is thus an important contribution
concerning the understanding of how different societal trends affect the retail trade, and
in elaborating how MFC’s can solve some of the future challenges in retail trade. This
work will contribute to a more sustainable trade in goods.
The main findings from this thesis related to how MFC can contribute to sustainable
development with regards to e-commerce are (1) MFC will reduce the number of “last
mile deliveries” if the location is close to the end customer or at public transport hubs, (2)
MFC will increase the social sustainability for citizens of urban areas and those working
at warehouses. Related to an increased customer experience in relation to growth in
e-commerce in urbanized cities, the following findings are significant, (1) the use of mobile
technology and avatars will reduce the number of returns in the segment of clothing and
shoes on the internet, which will improve the customer experience, (2) to further improve
the customer experience, physical stores can use MFC with click collect with continuous
product delivery, in addition to having a more spacious store floor. The main finding
related to how MFC can change the future e-grocery is (1) to enable a solution where
products that the customer typical want to see, touch and smell are displayed, while basic
and dry goods could be picked up in an MFC click & collect area.