• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Et micro-fulfillment centers bidrag til en bærekraftig varehandel : en eksplorativ studie av løsninger for en bærekraftig varehandel

Vestøl, Linn Kristin K.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (5.324Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2767299
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
ehovet for å redusere klimautslipp gjør at bedrifter må finne nye bærekraftige løsninger

og samtidig forbli lønnsomme. I løpet av den siste tiden, og særlig det siste året under

den pågående pandemien har omsetningen fra netthandel akselerert kraftig. Dette fører

til at den strategiske plasseringen av varelageret er viktig for redusering av klimautslipp

og leveringstid til sluttkunden. Samfunnsendringer og det økte behovet etter rask

vareleveringstid og positiv bærekraftig påvirkning åpner for nye måter å utforme varelager

og endre den fremtidige handleopplevelsen til sluttkunden. Gjennom denne eksplorative

tverrsnittundersøkelsen, blir både kvalitativ og kvantitativ metode brukt. Det gjennomføres

fire intervjuer og to spørreundersøkelser, med totalt 160 innhentede svar.

Hovedfokuset i oppgaven ligger på hvordan micro-fulfillment center (MFC) kan anvendes

i urbane byer for å gjøre netthandelen mer bærekraftig samtidig som det øker

handleopplevelsen til sluttkunden. Denne oppgaven er et viktig bidrag til å forstå

samfunnstrender som påvirker varehandelen, og tydeliggjøre den nåværende situasjonen av

hvordan MFC kan løse noen av morgendagens utfordringer i varehandelen. Dette arbeidet

bidrar dermed til å komme et steg nærmere å sikre en bærekraftig varehandel.

Hovedfunnene fra denne oppgaven relatert til hvordan MFC kan bidra til en bærekraftig

utvikling i møte med e-handel er (1) MFC vil redusere antall “last mile deliveries” hvis

plasseringen er nær sluttkunden eller ved kollektive knutepunkt, (2) MFC vil øke den sosiale

bærekraften for innbyggerene i urbane strøk og de som jobber på varelager. Når det kommer

til å øke kundeopplevelsen i møte med økt e-handel i urbaniserte byer er følgende funn av

betydning, (1) bruk av mobilteknologi og avatarer vil redusere returer av klær og sko på

internett, som vil bedre kundeopplevelsen, (2) for å bedre kundeopplevelsen ytterligere

kan fysiske butikker ta i bruk MFC med klikk & hent med døgnåpen vareutlevering, i

tillegg til å ha luftigere butikkgulv. Hovedfunnet relatert til hvordan MFC kan endre den

fremtidige matvarehandelen er (1) å muliggjøre en løsning der produkter kunden vil se,

kjenne og lukte på er utstilt, mens basis-og tørrvarene hentes i en MFC klikk & hent luke.
 
The demand to reduce climate emissions is making companies find new and sustainable

solutions, while at the same time remaining profitable. In recent times, and especially in

the last year during the ongoing pandemic, the revenue from e-commerce has had a rapid

growth. In order to reduce climate emissions and delivery times, the strategic location of

warehouses is of even more importance. The continuing society changes is making minimal

delivery times and positive sustainable impact important features that will change the

future shopping experience for the end customer.

In this exploratory cross-sectional research, four interviews and two surveys are performed.

The focus area in this thesis is to investigate how micro-fulfillment center’s (MFC) can be

used in urban cities, both to make e-commerce more sustainable and also increase the

shopping experience for the end customer. This thesis is thus an important contribution

concerning the understanding of how different societal trends affect the retail trade, and

in elaborating how MFC’s can solve some of the future challenges in retail trade. This

work will contribute to a more sustainable trade in goods.

The main findings from this thesis related to how MFC can contribute to sustainable

development with regards to e-commerce are (1) MFC will reduce the number of “last

mile deliveries” if the location is close to the end customer or at public transport hubs, (2)

MFC will increase the social sustainability for citizens of urban areas and those working

at warehouses. Related to an increased customer experience in relation to growth in

e-commerce in urbanized cities, the following findings are significant, (1) the use of mobile

technology and avatars will reduce the number of returns in the segment of clothing and

shoes on the internet, which will improve the customer experience, (2) to further improve

the customer experience, physical stores can use MFC with click collect with continuous

product delivery, in addition to having a more spacious store floor. The main finding

related to how MFC can change the future e-grocery is (1) to enable a solution where

products that the customer typical want to see, touch and smell are displayed, while basic

and dry goods could be picked up in an MFC click & collect area.
 

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit