Bærekraftsrapporteringen i Norge : en empirisk undersøkelse av kvaliteten på bærekraftsrapporteringen til norske børsnoterte selskap.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2768781Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4504]
Sammendrag
Tradisjonelt er det rapportering av finansiell informasjon som har hatt størst fokus i
næringslivet og på børs, men rapportering av ikke-finansiell informasjon, nærmere kalt
bærekraftsrapportering, er i stadig økende fokus. Bedrifter, særlig store børsnoterte, har en
god mulighet til å bruke sin posisjon i samfunnet til å sette bærekraft på dagsorden. Videre er
også bruk av attestasjon på bærekraftsrapportering en økende trend. Med dette som bakgrunn
er formålet vårt i denne studien å undersøke nærmere hvordan bærekraftsrapporteringen til
norske børsnoterte selskap er i praksis, ved å undersøke kvaliteten i rapportene, samt å
undersøke om det foreligger sammenheng mellom kvaliteten i rapportene og hvorvidt de er
attestert. Bærekraftsrapportene undersøkes opp mot globalt aksepterte veiledningsprinsipper
for kvalitet, noe det i dag finnes svært begrenset med forskningsbasert kunnskap på, og
oppgavens praktiske betydning er følgelig å supplere med ny kunnskap på området.
Vi måler i form av et skala-score-system kvaliteten på bærekraftsrapportene i lys av
prinsipper for kvalitet hos GRI og IIRC, om det er slik at attestasjon øker kvaliteten i
bærekraftsrapportene, og hva attestasjon kan tilføre bærekraftsrapporteringen. Datagrunnlaget
for analysen innhentes gjennom en dokumentanalyse av 50 selskapers
bærekraftsrapporteringer fra år 2019, og dybdeintervjuer med tre informanter fra The Big 4
og en fra Revisorforeningen. I analysen blir funn fra dokumentanalysen sett i lys av funn fra
intervjuene og tidligere forskning.
Av undersøkelsens funn fremgår det at det finnes store forbedringspotensialer i selskapers
bærekraftsrapportering, der selskaper har en god vei å gå for å oppfylle kvalitetsprinsippene
på en tilfredsstillende måte. Vi finner at selskapene i gjennomsnitt oppfyller 47 prosent av
hva som forventes av kvalitetsprinsippene. Videre finner vi at attesterte rapporter i
gjennomsnitt har en høyere kvalitet enn de uten attestasjon. Informantene i undersøkelsen
påpeker at attestasjon kan bedre bærekraftsrapporteringen på flere måter; tilføye mer relevant
informasjon, redusere risiko for feil, kvalitetssikre rapporten, bidra til at selskapene blir mer
bevisste bærekraft, gi tilbakemelding til selskapene om hvordan rapportere bedre og dele
tidligere erfaringer fra attestasjon.