• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan utvikle en influencer-forretningsmodell? : en kvalitativ casestudie av influencere

Bringslid, Kristoffer
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (365.8Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2768863
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Influencere har tatt sosiale medier med storm og erstatter nå de tradisjonelle reklamemediene mer og mer (Guttmann, 2020; Markets, 2020). Dette har ført til et økt fokus på hvordan selskaper kan benytte seg av influencere som en del av sine markedsføringskampanjer (Brown & Fiorella, 2013; Campell & Farrell, 2020; De Bruyn & Lilien, 2008). Til tross for dette, vet vi lite om hvordan influencerne skaper, leverer og fanger verdi. Formålet med denne studien er derfor å ta skrittet bak influencernes sosiale medier innlegg og utforske hvordan utvikle en influencer-forretningsmodell.

Denne studien er en kvalitativ casestudie av tre store influencere. Ved hjelp av Osterwalders forretningsmodellkanvas (2013) og semistrukturerte dybdeintervjuer er forretningsmodellene deres beskrevet. Gjennom en tematisk analyse av forretningsmodellene finner vi at influencerne gjør tredjepartsreklamer og selger produkter/tjenester. Funnene viser at influenceres valg av hvilke merker de samarbeider med avhenger av hvilket innhold de produserer og hvem følgerne er. Funnene viser videre at hvordan type innhold de produserer og hvilken type partnere de trenger avhenger av hvilke ferdigheter, kunnskap og andre ressurser influenceren har. Hvilke aktiviteter influenceren gjør og prioriteringen av disse henger sammen med hvordan type innhold de skaper, ressursene og hvorvidt de lager tredjepartsreklamer eller selger produkter/tjenester. Funnene viser også at direktestrømming kan være en effektiv måte å selge produkter/tjenester på.

Basert på analysen identifiseres flere viktige punkter for hvordan å utvikle en influencer-forretningsmodell. Hvorvidt en influencer skal selge egne produkter eller gjøre tredjepartsreklamer avhenger av hvordan type innhold de lager og hva ressursene deres støtter opp om. Det er viktig å ha et godt verdiløfte ovenfor både følgerne og merkene, eventuelt to gode verdiløfter ovenfor følgerne i form av både godt innhold og et godt produkt/tjeneste. Det er viktig å tilpasse aktivitetene til hvilket innhold influenceren skaper, samt hvilke ferdigheter, kunnskap og ressurser de besitter. Videre er det viktig å identifisere verdifulle aktiviteter og eventuelle flaskehalser for å optimalisere forretningsmodellen. Hvordan influenceren skal prise produktet/tjenesten sin avhenger av verdiløftet og hvilke kundesegment en tjener. I henhold til eksisterende litteratur (Bearden & Etzel, 1982b; Lin et al., 2018) og funnene fra denne studien er det viktig at influencerne promoterer merker og selger produkter/tjenester som faller innenfor deres ekspertisefelt.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit