Fra lineær til sirkulær logistikk : en utforskende casestudie om hvilke faktorer som er avgjørende for å lykkes med «Last Mile Delivery & Return» i norsk detaljhandel
Abstract
Et større fokus på sirkulær økonomi, økt netthandel og krav til hjemlevering blant forbrukerne har medført at forretningsmodellene i den norske detaljhandelen er under press. Som følge av utfordringene disse trendene medfører, har detaljhandelen begynt å utforske og utvikle nye, sirkulære forretningsmodeller. Blant annet arbeider virksomheten Orkla med å utvikle en sirkulær påfyll/ombruksløsning som sørger for at privatpersoner får levert forbruksvarene sine hjem på døren i en gjenbrukbar emballasje – helt uten avfall. Denne type sirkulære løsninger krever at en tenker nytt om produktene og tjenestene sine, men også transporten og logistikken rundt hjemlevering og returnering av produktene tilbake i et sirkulært kretsløp. Tematikken rundt hjemlevering og returnering av produkter som en del av en sirkulær prosess, er et lite utforsket felt i detaljhandelen og forskningslitteraturen.
Med bakgrunn i dette tok vi for oss følgende problemstilling: «Hvilke faktorer er avgjørende for å lykkes med en «Last Mile Delivery & Return» i norsk detaljhandel fra et transport- og logistikkperspektiv?». I forskningslitteraturen fant vi ikke et begrep som tok for seg både hjemlevering og returnering av produkter hos private forbrukere. Vi definerte derfor et nytt begrep: Last Mile Delivery & Return (LMDR). Vår metodiske tilnærming baserer seg på en utforskende, kvalitativ enkeltcasestudie med semistrukturerte intervjuer som forskningsstrategi. Kvalitative primærdata er innhentet fra åtte informanter, som har høy kompetanse innenfor det norske transport- og logistikkfeltet, og hvor majoriteten også arbeider med hjemleveringsløsninger for private forbrukere.
Basert på empiriske data og et selvutviklet teoretisk rammeverk har vi forsøkt å belyse og gi innsikt i, hvilke faktorer som er avgjørende for å lykkes med LMDR i norsk detaljhandel fra et transport- og logistikkperspektiv. Gjennom studiens undersøkelsesområde, og følgende seks temaer: sirkulære forretningsmodeller, sirkulære forretningskjeder, forbrukeratferd, samarbeid, offentlige reguleringer og innovasjon har vi funnet frem til 14 betydningsfulle faktorer. Innenfor hver faktor er det tydeliggjort aktuelle drivere og barrierer som er relevante for en LMDR-løsning. Faktorene er komplekse og sammensatte, noe som vil kreve handling og tiltak både på system-, forretnings-, og forbrukernivå. Vår masteroppgave gir dermed nyttig innsikt og forståelse til norske detaljhandelselskaper som ser mulighetene i LMDR som et ledd i arbeidet med å utvikle nye sirkulære forretningsmodeller på veien.