Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBragelien, Iver
dc.contributor.authorMelby, Joachim
dc.contributor.authorSkogland, André Ådnanes
dc.date.accessioned2021-08-24T10:29:41Z
dc.date.available2021-08-24T10:29:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770930
dc.description.abstractormålet med denne oppgaven er å belyse forhold som påvirker lønnsomheten og kvaliteten i norske fastlegekontor. Det gjør vi ved å analysere lønnsomhetsnivået, og hvilke variabler som kan bidra til å forklare lønnsomhetsvariasjoner i selvstendig næringsdrivende fastlegekontor. I tillegg studerer vi om det er stordriftsfordeler, og hvordan tjenestekvalitet varierer med legekontorstørrelse. Datagrunnlaget vi benytter er innhentet fra Helsedirektoratet, Proff Forvalt og Statistisk sentralbyrå. Oppgaven baserer seg på 792 observasjoner fordelt på 132 fastlegekontor i tidsperioden 2014 til 2019. Fastlegekontorenes gjennomsnittlige driftsmargin er 55 prosent i analyseperioden, og reflekterer andelen av inntektene som utgjør legenes lønnsgrunnlag før finansposter og skatt. Vi finner at lønnsomheten er stabil over tid i bransjen, men varierer på tvers av kontorene. Størrelsesmålene antall leger per kontor og kontorenes gjennomsnittlige listelengde per lege kan bidra til å forklare lønnsomhetsforskjeller mellom kontorene. Det indikerer at størrelse har betydning for kontorlønnsomheten. I tillegg finner vi at et gitt fastlegekontor kan oppnå økt lønnsomhet av å øke spesialistandelen på kontoret, når vi studerer hva som kan forklare lønnsomhetsforskjeller innad i kontorene. Resultatene våre antyder videre at det er stordriftsfordeler i det norske fastlegemarkedet. Stordriftsfordelene forklares av at driftsinntekten per faste kostnadskrone øker med antall leger, antall listeinnbyggere og antall konsultasjoner per kontor. Gjennom optimering finner vi at 4,9 leger per kontor, og 1 645 listeinnbyggere per lege maksimerer inntektene per faste kostnadskrone. Estimatene er basert på hvordan legekontorene i utvalget har prestert i analyseperioden. Ved å studere fire kvantitative kvalitetsmål finner vi at kvalitetsmålet som legges til grunn er avgjørende for hvordan kvaliteten påvirkes av antall leger per kontor. Det er ikke entydig hvordan kontorstørrelse påvirker samlet kvalitet i fastlegekontorene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.titleStørrelse betyr noe : en studie av lønnsomhetsvariasjoner, stordriftsfordeler og kvalitetsforskjeller i norske fastlegekontoren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel