Show simple item record

dc.contributor.authorSylthe, Maren A.
dc.contributor.authorGran, Martin S.
dc.date.accessioned2015-02-26T12:59:14Z
dc.date.available2015-02-26T12:59:14Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/277838
dc.description.abstractDenne masteroppgaven fokuserer på hvordan fremtidige kollektivtransport- og miljøutfordringer kan løses. Maritime CleanTech har startet utviklingen av et konsept som heter Urban Water Shuttle. Næringsklyngen kaller konseptet for en sjøgående bybane, basert på nullutslippsteknologi. Løsningen skal passe godt for urbane miljøer langs elver og kystlinjer. Oppgaven skal utrede hvorvidt konseptet er bærekraftig i Bergensområdet, for å gi verdifull informasjon til beslutningstakere om hvorvidt prosjektet bør støttes. Oppgaven gir først et innblikk i situasjonen i Bergensområdet med tanke på reiseaktivitet, kollektivtilbud og valgfaktorer for reisemiddelvalg. Ved å bruke stakeholder-, konkurranse- og investeringsteori undersøkes relasjoner, konkurranseforhold, lønnsomhet og samfunnsøkonomiske aspekter. Utredningen er dermed i stand til å gi et solid informasjonsgrunnlag for utenforstående beslutningstakere. Maritime CleanTech har funnet en strategisk fornuftig posisjon i et konkurransepreget marked, men må være oppmerksomme på fremtidige endringer i teknologi, konkurrenter og konsumentmakt. Urban Water Shuttle skal tilby store gevinster til kjøperne i form av ulike besparelser. På et utviklingsstadium vil mange av Maritime CleanTechs kostnad- og produktestimater fremstå som usikre. Analysen viser likevel at gitt dagens kostnader for hurtigbåtdrift kan Maritime CleanTechs estimater ha en stor kostnadsøkning, før produktet regnes som ulønnsomt sammenlignet med hurtigbåter. Konseptet appellerer også på grunn av nullutslippsteknologien. En analyse av miljø- og tidskostnader viser at Urban Water Shuttle skaper samfunnsøkonomiske gevinster ved fjordkryssinger. UWS er ikke i stand til å generere tilsvarende gevinster ved transport langs en kystlinje. Dette gjenspeiler at de samfunnsøkonomiske gevinstene først oppstår når det er en relativt stor tids- eller avstandsforskjell mellom UWS og andre transportformer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.subjectstrategi og ledelsenb_NO
dc.titleUrban water shuttle : en konseptutredning om miljøvennlig sjøtransportnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212nb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record