Show simple item record

dc.contributor.advisorNesheim, Torstein
dc.contributor.authorGunby, Julie
dc.contributor.authorKandiah, Chanthiya
dc.date.accessioned2021-09-16T10:23:48Z
dc.date.available2021-09-16T10:23:48Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2778545
dc.description.abstractI denne masterutredningen har vi undersøkt hvilke muligheter og utfordringer som kan oppstå i agile team, samt hvordan læring og kompetanseutvikling av teammedlemmer blir ivaretatt. Forskningen innen agil metodikk tar for seg kjennetegn team bør ha for å kunne betegnes som agile, i tillegg dreier forskningen seg i hovedsak om IT-utviklingsmetodikk som Scrum. Det er derimot begrenset forskning på muligheter og utfordringer agile team kan gi, hvilket gjør dette relevant å studere. Siden læring står sentralt i agile team er det også interessant å studere hvordan teammedlemmers kompetanseutvikling blir ivaretatt. Vi har valgt å gjennomføre en kvalitativ casestudie i to utviklingsteam i et nordisk konsulentselskap. Det er forsøkt å gå nærmere inn på problemstillingene som er beskrevet ved å samle inn data gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer av teammedlemmer. I studiene første del viser våre funn at teamene opplever flere sentrale muligheter og utfordringer. Sentrale muligheter er at teammedlemmer opplever at de har effektiv håndtering av hindringer samt høy intern og individuell autonomi. Tverrfaglighet gir muligheter som kompetanseoverføring mellom teammedlemmer og alle ressurser er tilgjengelig innad i teamene. Øvrige sentrale muligheter er knyttet til kommunikasjon, kundefokus og teamorientering. Sentrale utfordringer er store omprioriteringer fra kunden og at teamets eksterne autonomi svekkes av stor kundeinnflytelse. En annen sentral utfordring er at det skapes en barriere for å kontakte andre teammedlemmer på hjemmekontor, det svekker den uformelle koordineringen i teamene. Følgelig blir teammedlemmer mer låst til rollene sine, jobber mer individuelt og mindre kryssfunksjonelt. Funn viser utfordringer ved svekket tillit, med bakgrunn i opplevelser av andre teammedlemmers arbeidsinnsats. I studiens andre del fremkommer funn om ivaretakelse av læring og kompetanseutvikling av teammedlemmer. Innad i teamet er det fokus på læringsprosesser som skal bidra til gode produktløsninger og dermed gi økt verdi til kunden. Slike læringsprosesser kan være kompetansedeling ved parprogrammering og codereviews. Utenfor teamet er det fokus på å ivareta teammedlemmers spisskompetanse. Det er også muligheter for å lære seg noe nytt, som kan styrke teammedlemmers støttende kompetanse. Tiltak casebedriften har for kompetanseutvikling av medarbeidere er gjennom faggrupper i teammedlemmers fagenhet. Det er også satt av tid til egenutvikling, i tillegg er det kurs, konferanser og internprogrammer som teammedlemmer står fritt til å delta på.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.subjectstrategi og ledelseen_US
dc.titleMuligheter og utfordringer i agile team : En kvalitativ casestudie av hvilke sentrale muligheter og utfordringer som kan oppstå i veletablerte agile team, og hvordan læring og kompetanseutvikling av teammedlemmer blir ivaretatten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record