Eierskap og langsiktighet i norske børsnoterte selskaper : hvordan påvirker familieeierskap bedrifters investeringsstrategi og kostnadsstruktur?
Abstract
I denne utredningen studerer vi forskjeller i langsiktighet mellom familiebedrifter og andre bedrifter. Testene baserer seg på et paneldatasett bestående av 1621 bedriftsårobservasjoner, og inkluderer 160 bedrifter notert på Oslo Børs i perioden 2000-2013.
En bedrift preget av langsiktighet er mindre opptatt av kvartalsvise inntjeningsmål basert på forventninger fra finansmarkedene, og vil gjennom sin investerings- og driftsstrategi fokusere på prestasjon og overlevelse på lang sikt. I populærpressen og akademisk litteratur trekkes familiebedrifter frem som eksempel på slike bedrifter. Argumentasjonen baserer seg blant annet på at familieeiere, gjennom psykologiske forpliktelser og lojalitet overfor familien, er opptatt av å sikre bedriftens posisjon og verdier for fremtidige generasjoner. Dette kan gjøre at familieeiere i større grad tolererer missprising av bedriften på kort sikt. På denne måten vil tilstedeværelsen av en stor dominerende eier, slik familien er, gjøre bedriften mindre utsatt for det kvartalsvise tyranniet fra finansmarkedene.
I vår empiriske analyse har vi testet bedrifters langsiktighet med utgangspunkt i langsiktige investeringer og kostnadsstruktur. Våre hypoteser er at familiebedrifter investerer mer for fremtiden, samtidig som de vrir investeringene mot mindre risikable prosjekter og etterstreber å holde en fleksibel kostnadsstruktur. Bakgrunnen for dette er blant annet ønsket om å oppnå høy verdiskapning på lang sikt, samt øke bedriftens motstandsdyktighet ved fremtidige kriser. Hypotesene støttes delvis av våre resultater, som tyder på at selv om familiebedrifter er mer risikoaverse i sin investeringsstrategi og kostnadsstruktur sammenlignet med andre bedrifter, domineres denne effekten av familiens lange tidshorisont.