• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

I hvilken grad nærmer økonomisk styring og markedsføring seg hverandre med hensyn til kunden som analyseobjekt? : en litteraturgjennomgang fra 2008-2014

Simonsen, Stian; Seter, Vegard
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masterthesis.pdf (4.609Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/277985
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3258]
Abstract
Formålet med denne studien har vært å undersøke i hvilken grad fagfeltene

økonomisk styring og markedsføring har nærmet seg hverandre med hensyn til

kunden som analyseobjekt i perioden 2008 - 2014. Spesielt har vi undersøkt om

økonomisk styring har økt sitt fokus på analyseobjektet kunden siden 2008, og om

markedsføring i økende grad angriper kundeanalyse fra et ståsted som er beslektet

med økonomisk styring. Samtidig har målsetningen vært å danne en omfattende

litteraturoversikt for perioden som er oversiktlig og praktisk anvendbar for forskere

og studenter som ønsker å fordype seg innenfor temaet i fremtiden. Vi har undersøkt

til sammen 20 anerkjente journaler innenfor henholdsvis accounting og marketing.

Studien finner 134 unike forskningsbidrag innenfor kundeanalyse, hvorav tre bidrag

kommer fra fagfeltet økonomisk styring og 131 kommer fra markedsføringsfeltet. Vi

finner ikke belegg for at økonomisk styring har økt sitt fokus på kunden som

analyseobjekt i perioden, og dermed ikke for at fagfeltet har nærmet seg

markedsføring i det henseende. Vi kan heller ikke konkludere fra vårt begrensede

utvalg med at økonomisk styring-litteraturen behandler kunden som analyseobjekt på

en måte man tradisjonelt forventer fra markedsføringsfeltet. Derimot ser vi at

markedsføring i stadig økende grad relaterer forskning på kunden til fokusområder

som forbindes med økonomisk styring. Eksempler på dette er kundelønnsomhet,

beslutningsstøtte, finansielle måltall og verdsettelse. Studien kartlegger også

bidragene i perioden i en utredningsmodell, og peker på hvor det kan være størst

behov for forskning i fremtiden.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit