Konkurranse og signalisering i det norske boliglånsmarkedet : en empirisk analyse av konkurransesituasjonen i det norske boliglånsmarkedet og bankers signalisering knyttet til fremtidig rentenivå
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/277997Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Denne oppgaven har som formål å belyse konkurransesituasjonen i det norske
boliglånsmarkedet, samt gjøre rede for implikasjoner ved norske bankers
signaliseringsadferd knyttet til fremtidig rentenivå.
Med utgangspunkt i mikroøkonomisk teori analyserer og drøfter vi konkurransesituasjonen i
det norske boliglånsmarkedet fra ulike vinkler. Innledningsvis i analysen kartlegges
markedsstrukturen, og det beregnes markedsandeler og ulike konsentrasjonsmål. Videre
analyseres både konkurransemessige markedsforhold for øvrig, samt adferden både blant
forbrukerne og bankene. Avslutningsvis drøfter vi implikasjoner ved bankenes
signaliseringsadferd spesifikt, og tester om det finnes statistisk støtte for hypotesen om at
signalisering har en konkurransebegrensende effekt.
Vi finner i denne oppgaven at det norske boliglånsmarkedet lider av imperfekt konkurranse.
Dette skyldes forhold både på forbrukernes, bankenes og myndighetenes side.
Konsentrasjonen i markedet er å betrakte som høy, og markedet er preget av noen få store
aktører etterfulgt av en rekke mindre. Denne markedsstrukturen i kombinasjon med passive
og til dels uvitende forbrukere gjør at konkurransen begrenses og potensialet for
koordinering øker. Bankene har svært begrensede insentiver til å konkurrere hardt på pris,
samtidig som offentlig regulering og andre forhold for øvrig tilsynelatende legger til rette for
koordineringseffekter.
Oppgaven konkluderer videre med at signaliseringsadferd knyttet til fremtidig rentenivå har
et svært konkurransebegrensende potensial og tilsynelatende har bidratt til et høyere
rentenivå.