Det er ikke tanken som teller : En empirisk studie av medierende og modererende effekter på relasjonen mellom kreativ atferd og oppgaveprestasjon
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2787961Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Denne utredningen ser på hvordan kreativ atferd hos ansatte påvirker oppgaveprestasjonen deres. Vi har foreslått en mediert modereringsmodell der innovasjon medierer relasjonen mellom kreativ atferd og oppgaveprestasjon, og hvor innovasjonsklima modererer denne indirekte effekten. Studien er gjennomført i et norskeid selskap som produserer medisinsk utstyr, ved hjelp av spørreundersøkelser blant ledere og ansatte i selskapet. Det var totalt 967 respondenter, og etter å ha koblet de to spørreskjemaene – medarbeider og lederrapporterte –satt vi igjen med et utvalg på 495 respondenter fra 20 land.
Gjennom analyser har vi funnet at kreativ atferd har en negativ påvirkning på oppgaveprestasjonen, en relasjon som frem til nå har hatt sprikende funn i litteraturen. Videre fant vi at innovasjon medierer forholdet mellom kreativ atferd og oppgaveprestasjon. En slik positiv, indirekte effekt av kreativ atferd på oppgaveprestasjon, gjennom innovasjon, indikerer at det ikke nok å være kreativ, man må også implementere idéene. Altså er det ikke tanken som teller. Videre fant vi støtte for at innovasjonsklima modererer relasjonen mellom kreativ atferd og innovasjon, og at denne effekten er tydelig størst hos ansatte med lav kreativ atferd. Det er derfor viktig at bedrifter tilrettelegger for et godt innovasjonsklima, spesielt i tilfeller der de ansatte har lav kreativ atferd.