Lønnsomhet i den norske sportsbransjen : en studie av XXL og G-Max sin påvirkning på lønnsomheten i bransjen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/278915Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Sportsbransjen har stått overfor store endringer de siste årene, i form av XXL
og G-Max sine inntog i markedet. Bransjen har vært i stor vekst, samtidig som
aktørenes lønnsomhet og marginer har blitt stadig lavere utover 2000-tallet. Parallelt
med dette har man også vært vitne til en stor økning i internetthandel, både i
sportsbransjen og i annen varehandel.
Studieobjektet for våre analyser har vært norske sportsbutikker over hele landet.
Datasettet inkluderer både kjedebutikker og et stort antall uavhengige butikker. For å
undersøke hvilken påvirkning XXL og G-Max har hatt på disse butikkenes lønnsomhet,
har vi sammenlignet ulike markeder med og uten XXL og G-Max med hensyn på
totalrentabilitet, driftsmargin, omløpshastighet, etableringer og nedleggelser.
Våre hovedfunn er at sportsbutikker som må forholde seg til XXL-varehus i
samme marked har en gjennomsnittlig dårligere lønnsomhet enn butikker som ikke
opplever denne lokale konkurransen fra XXL. I markeder hvor både XXL og G-Max er
representert, er de øvrige sportsbutikkenes lønnsomhet enda dårligere. Våre funn
tilknyttet etableringer og nedleggelser er i stor grad konsistente med disse resultatene.
Våre undersøkelser indikerer at XXL og G-Max sin negative påvirkning på
butikkenes lønnsomhet i stor grad skyldes større prispress, mens salgsvolumet er mindre
påvirket. Det viser seg relativt betydelige forskjeller i hver enkelt kjedes resultater i
konkurranse med XXL, mens uavhengige butikker ifølge våre resultater er de store
taperne i sportsbransjen i dag.