• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lønnsomhet i den norske sportsbransjen : en studie av XXL og G-Max sin påvirkning på lønnsomheten i bransjen

Ødegaard, Thomas; Akslen, Anders Wedum
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masteroppgave (2.271Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/278915
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Sportsbransjen har stått overfor store endringer de siste årene, i form av XXL

og G-Max sine inntog i markedet. Bransjen har vært i stor vekst, samtidig som

aktørenes lønnsomhet og marginer har blitt stadig lavere utover 2000-tallet. Parallelt

med dette har man også vært vitne til en stor økning i internetthandel, både i

sportsbransjen og i annen varehandel.

Studieobjektet for våre analyser har vært norske sportsbutikker over hele landet.

Datasettet inkluderer både kjedebutikker og et stort antall uavhengige butikker. For å

undersøke hvilken påvirkning XXL og G-Max har hatt på disse butikkenes lønnsomhet,

har vi sammenlignet ulike markeder med og uten XXL og G-Max med hensyn på

totalrentabilitet, driftsmargin, omløpshastighet, etableringer og nedleggelser.

Våre hovedfunn er at sportsbutikker som må forholde seg til XXL-varehus i

samme marked har en gjennomsnittlig dårligere lønnsomhet enn butikker som ikke

opplever denne lokale konkurransen fra XXL. I markeder hvor både XXL og G-Max er

representert, er de øvrige sportsbutikkenes lønnsomhet enda dårligere. Våre funn

tilknyttet etableringer og nedleggelser er i stor grad konsistente med disse resultatene.

Våre undersøkelser indikerer at XXL og G-Max sin negative påvirkning på

butikkenes lønnsomhet i stor grad skyldes større prispress, mens salgsvolumet er mindre

påvirket. Det viser seg relativt betydelige forskjeller i hver enkelt kjedes resultater i

konkurranse med XXL, mens uavhengige butikker ifølge våre resultater er de store

taperne i sportsbransjen i dag.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit